Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Johan-z

Portabel solcell

Rekommendera Poster

Hej,

När jag nyss köpte ny segelbåt fanns det med en portabel solcell, den ser ut som en portfölj och viks ut med en panel på insidan av varje sida. från solcellen går det en kabel med två krokodilklämmor, svart/röd i ändarna. Är tanken att jag bara kopplar på dessa klämmor direkt på polerna på batteriet när jag vill ladda? Om jag testar med en volt-meter, vad ska cellen ge?

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan koppla panelen direkt på batterierna beror dels på hur stor panelen är (hur många watt den ger) dels på hur stor batteribank du ska koppla den till.

Jag rekommenderar dock att koppla till en regulator. Det finns bra, billiga såna på diverse håll. Sök här på forumet så får du en hel del tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, har förstått att man bör ha en regulator kopplat mellan solcellspanelen och batteriet. Tänkte att det kanske inte behövdes då solcellen inte kommer vara monterad permanent utan endast sättas upp då man ligger i naturhamn och liknande under några timmar. Märker man på något sätt om solcellen ger för hög ström?

Batteribanken är på 130 Ah, vet ej hur många watt cellen är på, får kolla om det står något. Fungerar denna typ av regulator för mitt behov?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/kemo-m149-p88149

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte ha några betänkligheter beträffande ditt driftsfall. Man saknar alltid minst 30-50Ah efter en natt med kyl och lite lampor. Skulle batteriet överladdas några timmar är det bonus.

Kallas equailizing och det är ju bra. Räddar gamla underladdade s.k sulfaterade batterier.

Annat blir det när ingen är i båten. Då blir förstås batteriet överladdat efter ett par dar. Men du tar ju in panelen när du inte är ib båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren ovan.

Var idag ändå och köpte en enkel regulator, som den i länken från Kjell & Co. Är det bara att koppla rätt på batteriet, alltså + till + och - till - med regulatorn mellan batteri och solcell? Ska det vara en säkring någonstans och spelar det någon roll på vilket av förbrukningsbatterierna (2 st) jag kopplar?

-Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du två förbrukningsbatteri så är de väl parralellkopplade. Det spelar i så fall ingen roll på vilket du kopplar in panelen.

Har de solcellen alltid inkopplad är det ju bra med en regulator. Det är ju inte heller fel att ha en säkring inkoplad i kretsen. Av gammal vana hade jag satt den på batteriets pluspol med en10 cm lång tamp. 10 A måste räcka .

Annars var nog tanken med den panelen att sätta krokodilklämmorna direkt på batteripolerna de få stunder man har den inkopplad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Jo har förstått att jag kan koppla på den solcellen direkt på batteriet. Men tänkte att en regulator för 169kr är inte så mycket, och kommer säkerligen att skaffa permanenta paneler framöver. Om jag inte kopplar in regulatorn, hur vet jag då om/när batteriet är laddat och riskerar att överladdas?

Finns det möjlighet att mäta med multimetern på kablarna från solcellen hur mycket den ger vid ett specifikt tillfälle? Mest för nyfikenhet av vad det ger att ha den inkopplad, vad ska jag ha för inställning på multimetern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställ instrumentet på Ampere och dra strömmen igenom det. En sådan liten panel kanske ger upp emot 2A i Sverige så se till att du ställer instrumentet på den högre skalan (låga brukar maxa på 200mA eller så och då bränner du snabbt säkringen i instrumentet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tångampere meter är inte dumt. Sätt klamman lver opluskabel och läs av värdet. Inga omkopplingar. Denna tångampermeter är dessutom en multimeter. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-15288/ Biltema har en annan tångampermeter som är ett par 100-lappar billigare också.

Om du använder den tillfälligt (som denär tänkt) när du är ut, tror jag inte den laddar mer än du förbrukar. 

Sen är det inte fel med en fast installation. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig nått annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är lite bekväm av dig så byter du batteriklämmorna mot en ciggkontakt som du pluggar in i cigguttaget när du ska ladda. Då är avsäkringen redan löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju enkelt, i det vanliga cigguttaget där jag laddar min telefon mm? Låter märkligt, men bra!

-Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sån portabel solpanel som komplement till den fast monterade. Fördelen är att man enkelt kan rikta den åt rätt håll. Jag har valt att montera en kontakt på utsidan under sprayhooden som jag enkelt kan koppla in den på. Då slipper jag ha sladdar ner genom luckan. Den är kopplad till samma regulator som den andra panelen. Jag skulle nog rekommendera att koppla den via regulator så att du inte riskerar att köra sönder batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...