Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
happysix

sprucket spridarrör

Rekommendera Poster

Jag ligger lite illa till så jag undrar om det går att svetsa(hårdlöda)med gas och elektråd.

Och i så fall vad ska jag använda för elektråd.

Vad är röret gjort av för metall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet det hade varit det bästa, men om jag kan laga detta rör så det håller ur hamn så kan jag segla dit spridarrör går att finna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löda med koppar det tar mycket tryck har lagad hydraul rör med koppar  och det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar väl mässinglod? Som tillsammans med gassvets brukar kallas slaglödning.

Kanske går också med gasol?

Jag skulle använt silverlod, det funkar tillsammans med gasol och blir mkt starkt om man gör det rätt, tillsammans med ett bra flussmedel så att silvret fyller fogen bra (och snabbt).

Om detta funkar till spridarröret vet jag inte, men det är ju billigt och snabbt att försöka (om man har grejorna).

Ursäkta Westfjord, jag menade att citera alubatar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mässing vet jag inte, är inte specialiserad på det men har gjord för typ 20 år sen.

I Holland kallade vi det kopparlödning och gjorde det med gassvets.

Funkar bra som reperation men håller inte i längden.

Och det finns alltid nån i närheten som har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra det var i dessa banor jag tänkt mig fixa en provisorisk lagning.

Nu har jag lite att gå på,silverlod med rengjort spridarrör och fluss.(i holland koperen soldeer)

Grymt

tack för tipsensmileysmileysmiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att laga spridarrör med PL400. Vi torkade av så gott det gick och lade på rätt mycket lim. Otroligt nog fungerade det. Jag minns inte om röret senare byttes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ut med tre cylindrar och samla dieseln med en slang till en dunk.

 

Om röret har lite extra längd kan du också försöka kapa och få till en krage så det går att skruva åt.

 

Jag skulle försöka att först kapa röret, trä på ett par brickor som efterliknar befintlig krage. Sen med en borr, dorn eller liknande få röränden att utvidga sig. Beroende på rörets material kan det vara olika svårt. Koppar tror jag inte det är några problem med. Det är mjukt och töjbart.

 

Får du bara till en bra tratt i änden kommer röret att täta när du drar åt och materialet flyter. En sån lagning kan du även köra med permanent.

 

Föresten när jag tänker på bromsrör, är det inte så man gör. Stoppar man in ett litet ändstycke också som hjälper till att hålla emot när man drar åt?

Bytte bromsrör på en bil en gång och då gjorde Mekonomen alla rör med ändarna klara att monteras och det var kopparrör. De gjorde kragar med nåt verktyg och hade rör i löpmeter.

 

Innan du kapar kan du fila till den krage du har så den får en konform. Sen kapar du och kragar till röränden, stoppar in konen och drar åt.

 

Lite metallslöjd kan pigga upp i höstmörkret!

 

I värsta fall misslyckas du och då vet du hur man inte skulle göra. Men jag tror att finns tillräcklig rörlängd är chansen stor att du kan gå ut på fyra cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte våga chansa på en provisorisk lösning då spridarrören på den motorn går intill grenröret som inte är kylt närmast toppen. Skulle det spruta diesel på grenröret när motorn går tar det eld. Har ett spridarrör gått sönder kan det tyda på utmattning jag hade bytt alla rören.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart, längden är inga problem,det finns några krökar att räta ut.

Problemet är att gotset är j**lig hårt.

Så jag behöver detta vektyg,då skulle jag kunna fixa en smed  lagning.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Dubbelkoningsverktyg-19837/

Vi får se vad jag finner,ska ut och jaga nu!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert utmattnings skada.

Jag får nog byta allayes.

När rören sprack så spruta diesel i hela motorrummer så jag kanske har haft tur att det inte börja brinna.

Sista veckorna har jag bara använt motor in och ur hamnar och slussar,så det har inte varit full värme i alla grejer som nu tur är.crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vintras hade jag en bil inlämnad på service. De som utförde servicen misslyckades rätt bra. På väg hem på de torra vägarna såg jag att antispinnlampan lyste varje gång jag gasade lite hårdare. Min tanke var att någon tidigare spillt olja på vägen. Efter ett tag började det även ryka. Jag stannade till och öppnade huven och såg hur det duschade diesel över motorn från ett otätt lock. Jag har fått diesel på grenrör flera gånger genom åren och hittills har det bara slutat med rök. Jag påstår inte att diesel inte kan brinna utan någon form av veke men jag har inte drabbats än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att den förångade dieseln ska tändas behövs också en låga eller gnista.

 

Risken för brand i förångad diesel liknar mer bensinångorna. Det brinner inte för att man spillt lite bensin. Men varningen ska naturligtvis tas på fullaste allvar och likaså risken att alla rör är utmattade. Jag trodde det var ovanligt och snarare att man skruvat av röret. Hade ett som fastnade i muttern så röret hängde med runt nåt halvvarv innan det släppte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att längden på spridarrören är viktig om man skulle få för sig att kapa och kona om!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framgång!!!!!!!

I brist på andra lösningar

 har jag nu mjuklodat över spisen....det verkar vara tätt.

Hitta ett HPM lod,highmeltingpoint hade ingenaning om sådat för ett par timmar sen+fluss.

Efter luftnig går motorn utan läckage.

Och vid en närmare observation av detta trasiga spridarrör så tror jag Forgus31 har rätt i detta fall.

För jag tror att den här spridarrörskopplingen var överspänd så att en sprickbildning uppstod.

Den följde med runt ett 1/2 varv.

Tack för all snabb respons ni har varit till stor hjälp,man blir så matt innan man tar tag i problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man inte för att ta ännu en pinne på postcountern?

Att man riskerar folks liv och lem med sitt svammel saknar naturligtvis betydelse...

 

Diesel självantänder vid ca, 220 grader. Bensin först vid ca, 400 grader.

Vid den temperaturen behövs ingen gnista.

 

Hur tror du dieseln antänds i förbränningrummet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om överseende med allt svammel.

 

Hoppas att inte Happysix får eld i motorrummet men tror han har bra koll efter varningar här.

 

Tror att motorluckan står öppen de första minuterna åtminstone och elsläckaren på greppavstånd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog iofs. inte många om ens någon del på en MD 21:a som kommer upp i 220 grader vid normal drift?

Men med turboladdade maskiner bör man nog se upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis den ska man inte kapa.

Alla rör är lika lång.

Lite fel på timingen märks direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där lärde jag mig nåt nytt.

 

I min tanke är vätskan inkompressibel och samma mängd diesel skulle då i teorin komma ut till spridaren även med lite kortare rör och utan att ändra på tiden.

 

Men teorin kanske är mer komplicerad än så? Är rören avstämda för att få en stående våg eller multiplar?

 

Vore kul att veta bakgrunden till att man inte ska laborera med längden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående rör längd.

Jag har lärt mig en gång i tiden att alla rör skall vara lika långa för att röret expanderar lite.

Det medför att spridarn öppnar lite efter pulsen med diesel levereras från spridarpumpen.

Detta är medtaget i beräkningarna för inställning av timeing.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt gick bra med den provisoriska lagningen.wink

Nu skall lagningen bort.

Och jag skall få ett nytt spridarrör fixat.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag ska kanske mäta och kolla lite under gång hur varm en Perkins 4.108 blir på utsidan på varmaste stället.

Jag har ingen aning men tror att den håller sig under 220 också.

Nu skulle bara man ha en lasertermometercrying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...