Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Lorelius

Vilken båt?

Rekommendera Poster

Hej!

Är väldigt sugen på att skaffa båt, men vet inte riktigt vilken båt jag ska välja och hoppas på tips. Jag har lite kriterier:

* Maxpris: 150 000, gärna kring 100 000 kr

* Den ska ha plats för vår familj på 4 barn.

* Vi ska kunna bo i båten längre perioder (två veckor eller mer)

* Jag vill ha en sjösäker båt

Hastighet spelar ingen roll, utan tuffar gärna på sakta. 

Har förstått att en snipa skulle kunna vara ett alternativ.

Båtar jag har tittat på är:

BM77, Sandvik 25, Albin 25 och Albatross 26 från 70-talet. En krabat kanske vore något också.

Är jag rätt ute eller finns det andra jag borde satsa på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Det är väl inte fel att börja med båt i denna klass. Dom är förhållandevis billiga att äga både i drift och underhåll. Det är gamla båtar så det är inte fel att ha ett visst mek kunnande.

Har du kikat på Saga, Nimbus 26, Maxim 26. Klart snyggare en Albin å Krabat. Eller Nidelv å Marex snipor. Bella 7500. 

Är du ute efter nå speciellt så som t ex salong att sitta å köra i istället för kapell över förarplatsen. Salong gör sommaren lite längre. Kasta in en värmare så kan man åka från tidig vår till sen höst.. 

Vill man kunna köra lite snabbare så blir det lite dyrare iom bränsle och dyrare underhåll av drivlina. Men en Scand 26 är ett billigt och tryggt alternativ om man inte vill ha en midkabin.

Man kan skriva hur mycket som helst, listan kan göras lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm.

Har svårt att se hur man med två vuxna och fyra barn ska kunna vara ute i flera veckor i sträck i en båt på 26 fot. Men det kanske är jag det?

Skulle tro att det blir trångt och svårt att sysselsätta barnen på så liten yta.

Har å andra sidan inget bra förslag på en större båt som passar heller men det finns ju stor erfarenhetnhär på MG så några fler tips får du nog.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för tipset!

He he! Det blev fel. Vi är fyra i familjen. Vi har alltså två barn. Som det känns nu lutar det åt en Albin 25, eller Albatross 26 eller liknande. Men tänker att jag ska satsa på en båt med hyfsat ny motor. Vore så tråkigt i fall en gammal motor pajar ihop. Vad är det mer man bör tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...