herrgon 0 Postad 9 Augusti , 2013 Min drömbåt är en nauticat 331, men nu har jag en undran då en del säger att den inte seglar, är en amatörseglare där boendekomfort och utrymme kommer i första hand plus att jag inte vill gå ner i en källare. Har inte seglat denna båt men kanske kan man få lite info om detta plus vad man skall tänka på vid köp. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 11 Augusti , 2013 De som säger att den inte seglar menar att det är vad det är, en motorseglare. Såna brukar ha betoningen på just motor vilket gör seglingsegenskaperna lidande. Jag vet inte om jag någonsin sett en Nauticat segla. Motorseglande har jag sett i Danmark, de jag har sett i skärgård har aldrig ens brytt sig om att hissa segel. Inget jag skulle vilja ha, men each to their own! Lycka till med båtköpet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Augusti , 2013 Eftersom forumet är lite eljest är det ingen idé jag lägger in en länk, men på sailguide.com, båtfakta finns det en recension av båten. Det bekräftar Jonas bild tycker jag; det är en båt som man kan hissa segel på i hård undanvind då den mer driver med vinden än seglar, även om ägaren till båten naturligvis inte riktigt uttrycker sig så... Glöm alltså kryssa och lättvindsseglingar. Då kör man det stora starka motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 11 Augusti , 2013 Nauticats hemsida säger väl det mesta om seglingsegenskaperna... 57 kvm segel på över 8 ton båt?! o_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Augusti , 2013 Jag har en motorseglare som seglar förhållanevis bra, betydligt bättre än den båten du funderar på. Blir inte så långt efter en riktig segelbåt på slör om det blåser över 10 - 12 m/sek. Blåser det mindre har jag många härliga seglingstimmar framför mig när båten som seglade förbi mig redan ligger i hamn. Min båt går att kryssa med, men det är något man helst inte gör. I varje fall inte bonkryss några längre sträckor. Här om dan var jag tvungen att kryssa mig fri från land för att motorn stanna och inte gick att starta. Det blåste 10-12 m/sek och gick lite sjö - dessutom krabb. Klarade inte att vända genom vinden, utan jag fick kovända. Jag är ingen duktig seglare, men har stor erfarenhet, så det gick bra. Jag valde inte en motorseglare för seglingsegenskapernas skull, utan för att förlänga mitt seglarliv med kanske 10 år. Invändig styrplats till skydd för min välväxta men bräckliga lekamen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 11 Augusti , 2013 Mitt båtliv i motorseglare är inget för den som vill tävla, då hade jag köpt en segelbåt. Men som Toaen skriver så ser jag hellre till att ha det bra ombord. Överraskar en regnskur fäller jag över kapellet ock slipper att stå ute i rusket. Min båt går över stag för det mesta men jag misslyckades faktiskt i går. Då jag provade med bottenrevad stor och en klyvare på fyra kvadrat. Eftersom jag inte kappseglar startad e jag motorn. Det blåste då ca 12 m/SEK. VI Gick i ca tre fyra knop dikt bidevind. Sedan har jag upplevelser som att tiden står still när jag kryssar innomskärs. Man vet inte men plötsligt har en timma gått och att hala skot på två förstegen håller värmen uppe mellan skären. I år har jag satt på två rullar på förstegen och med detta kanske förlängt mitt tbåtliv med ett antal år. Hoppas det blir så man får ju sig en funderare när man förra månaden akutopererades för hemska saker i kroppen. Men åter till seglingen med motorseglare. En aktad fiskargubbe sa en gång: Du som seglar så mycket, att du inte köper en riktig segelbåt? Då svarade jag att segla en sån båt som jag har är en större njutning och kräver mycket mer än med en ren segelbåt. Det har faktiskt hänt att jag knappat in på segelbåtar i min storlek. Men då berodde det på att seglaren hade för hårt skotat på halvvild. Att jag tar genvägar ger en del också. Köp din Nauticat ock bli bäst på just den båten du har att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 11 Augusti , 2013 Finns inte så mycket att tillägga tycker jag. Ärligt och rakt på sak från någon med egen erfarenhet. Frågan var ju varför man sagt att den inte är en seglare och jag tycker toaens svar säger det mesta. Jag tycker inte att någon behöver försvara sitt båtval, oavsett båttyp. Men den här biten tycker jag låter som ett argument som spöar de flesta: Jag valde inte en motorseglare för seglingsegenskapernas skull, utan för att förlänga mitt seglarliv med kanske 10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikMBK 0 Postad 12 Augusti , 2013 Passar på att svara eftersom jag är en ägare till motorseglare och dessutom en Nauticat... Det förefaller vara som så att de flesta Nauticatägare av de mindre modellerna, typ 33/331, inte seglar speciellt mycket. Det finns flera anledningar till det som jag ser det: 1) Många Nauticats har en däckslayout som inte direkt bjuder in till att snabbt sätta segel, utan det är ofta lite meck innan man har seglen uppe och skoten på plats. Har sett flera Nauticats där ägaren själv har kompletterat med block och vinchar etc, bara för att få det att bli smidigare. Lite jobbigt mao att komma igång med seglandet, och kanske därför ett hinder att ta sig över om man ska ut kortare sträckor. 2) Äldre Nauticats har en påfallande grund köl. Det finns flertalet, av samma årsmodell, som har extra djup köl. De seglar avsevärt mycket bättre. Leta efter en sådan om du är seglare och vill ha en Nauticat. Om du bara vill segla slör/läns så går det utmärkt med en grundare båt. 3) Stor tyngd kräver vind. Min egen Nauticat 38 väger fullpackad kanske 12 ton. Hon seglar utmärkt i vindar runt 6-7 m/s och uppåt. i en halvvind på 8 m/s seglar jag utan störrre kunskaper 6 knop vilket får anses vara helt ok. Har seglat henne i 7,5 knop och då har det inte båst mer än 10-11 m/s. Jag kan dessutom gå rätt högt upp mot vinden. Men om det blåser för lite, så är man snabbt nere i 2-3 knop, och det har jag inte tålamod för helt enkelt. Då går jag hellre för motor. Man kan väl säga som så, att om man köper en Nauticat, så har man nog en tanke att besöka platser som kräver en sjövärdig båt. Har svårt att se att man köper en Nauticat för att segla Mälaren endast. Och om man ex vill segla några hundra nm till fjärran länder, ja, då gör man just det - seglar! Dom går alldeles utmärkt att segla, om man har rätt vind eller planerar sin rutt efter vinden. Kika vidare på Nauticats du, och jämför gärna med andra båtar. Min erfarenhet så här långt är att de är oerhört robusta och rejält byggda. Vad gäller mitt båtliv så är det inte båten som sätter gränserna, utan snarare vad besättningen klarar av. Jag behöver inte fundera på om båten ska klara vindarna, för det gör den. Och oj vad jag njuter av att stå inomhus i t-shirt och segla när alla andra står i snålblåsten i april, fullt påpälsade... Men det är ju motorseglarlivets stora fördel, att slippa stå ute i skräpväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 12 Augusti , 2013 Det är en fantastisk båt du tittar efter. Jag har tillbringat många veckor på en 33:a och det är en riktigt härlig bobåt med fina utrymmen ute och inne. Som nämnts ovan så är det dock inte en bra seglare. Vi tuffade mest för motor men om vinden var rätt så seglade vi då och då. Fort går det inte men att sitta och njuta i 3-4 knop är inte så dumt det heller. Det exemplaret vi höll till på hade rullfock och rullbom och var inte meckigt alls att skicka upp segel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser