hflife 0 Postad 2 Mars , 2005 Hej jag precis fått tag på en så kallad wrangler ett 6m långt & 2 meter brett racerskrov från ca 1980 talet i gott skick. mitt problem är att jag inte vet vilket motor jag kan sätta in i den? det har tydligen suttit en volvo b20 motor som orginal i den. och sedan har dom plockat ut den och monterat ett så kallat bracket på akterspegeln för montage av utombordare den är körd med en Johnson 225 och det blev tydligen lite tungt för båten i och med att fästet sitter ca en meter i från akterspegeln. nu vill jag ta bort skräpet & sätta i en v8 inombordare i stället! Så här är min fråga hur beräknar jag vilken motorstyrka samt vilken vikt motorn kan ha för bästa prestanda och fart? man vill ju kunna komma upp i 60 knop i alla fall. Vänligen svar från en som lekt förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 2 Mars , 2005 Hej . Jag tycker att du skall sätta in en Fyra eller en sexa i din båt, Det räcker till med de hästar som de har. Den båt som jag har är storleksmässigt likt din och jag har en OMC 120hk.Det räcker till med de hästkrafterna ca 45knop.Det satt en v8 med vattenjet i den förut, men det bli för stor belastning på båten.sprickbildningar .Det beror på hur stor motor som din båt är anpassad för. Titta in i min sjöbod så ser du min båt. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hflife 0 Postad 2 Mars , 2005 Tack för infon det är alltid kul med svar. Sjöbusen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 2 Mars , 2005 Ju större desto bättre!!! :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 2 Mars , 2005 HAR DE EN VATTENJET SOM DU INTE ANVÄNDER!?!?!?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 2 Mars , 2005 Hej. Satsar du inte på en motor med ett dyrt drev typ SX eller DPX eller något av Volvos eller Mercruisers racinghus kan du nog inte rækna med att få høgre fart æn ca 50-55 knop. De vanliga standard VP 200,250,270,280,290 dreven har alltfør grova væxelhus och gør før mycket motstånd i vattnet. -Kolla gærna in i min styris i min sjøbod. Denna ligger också ganska djupt i aktern och detta måste du tænka på... -Æven om du har backventil (gummiflærp) i avgasrøret så ær det risk før att det bakvægen kommer in vatten i cylindrarna då båten gungar till. Førmodligen kommer denna båt med ett standard drev inte gå fortare med en V8 æn med tex en 4,3l V6. En motor som jag personligen gillar till mindre båtar ær VP 171, alltså Volvos 2,5 liters 16ventilare på 170hp. Till denna hør normalt ett 290SP drev med powertrim. =Låg vikt och hyggligt med kraft. Ønskar du att åka fortare så ær nog det billigast och bæsta att satsa på en snurra. Lycka till och glad fortåkarsommar. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hflife 0 Postad 2 Mars , 2005 Hej vilket samanträffande vi var på tollares gamla båtbyggar ställe idag i nacka! för att kolla lite han har tydligen flyttat du kanske vet vart? du undrar lite om racer vart den finns i dag det står faktist två gamla racer lik kvar där men dom har nog stått där bra många år nu ett av dom ett katamaran skrov ca 26 fot som faktist har tävlat i roslagsloppet. hör av dig om du spriger på en bra inombordare! en sak till båten jg har på bild säger dom är en wrangler endast ett 50 tal byggda i sverige känner du till något om dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 3 Mars , 2005 Hej igen. Jag var nere vid Tollare førra veckan och den enda jag fick tag på dær nede var Leffe Olsson som bygger Croupier och Dino båtarna. Han berættade att Lindstedt som byggde Tollarebåtarna har lagt ner all verksamhet. Den gamla fabriken ska rivas och ge plats før bostæder så de flesta som drev verksamhet dær var tyværr tvingade att ge sig av eller har lagt ner. Firman (EH Marin) dær min styris byggdes och dær jag sommarjobbade som ung mopedist ær också borta. Kattorna som står nere på kajen ær som du sæger mer eller mindre vrak. Den stora, MulleNutt har min granne Stefan Friberg tævlat med, -satt en fet V8 i den under glansdagarna. Den blåa som jag søker har jag sjælv kørt så det vore kul att se den igen.... Wrangler båtar har jag tyværr aldrig haft någon nærmare kontakt med men det ser ju ut att vara ordentlig V-botten på den. Den måste ju gøra sig bra med en V8. Jag ska før øvrigt modifiera min motor med spacerplattor mellan kyllimpor och risers før att førsøka eliminera vattenproblemet. Båten ær nu helt stippad, innerliner, drev och motor ær demonterat. Skrovet har några skador i botten som ska fixas och så ska den få ny lack mm. -Hoppas tiden ræcker till......... Just nu kænner jag inte till någon motor men det kan ju dyka upp då man minst anar det. Bor du i Nacka sjælv? Tænker du åka Wrangler till sommaren? Vi hørs. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hflife 0 Postad 3 Mars , 2005 Bor i björknäs Du själv, låt mig gissa ingarö? enligt bilden :-) Vi kommer nog att hämta henne i helgen, får en gammal Jonhson 225 på köpet som förmodligen behöver ses om? men skrovet är faktist i mycket bra skick bara lite slip, lite förstärkning och en snygg lack sen är det bara att jaga tag i en bra motor med rätt drev. vore kul med lite info om båten jag står som ett fån som ingenting vet jag har sökt på nätet som en dåre men utan resultat antar att dom flesta ligger på botten :roll: Vet du hur mycket en 8 med alla tillbehör väger Det kan ju vara bra att veta. Lackar du själv? Vi hörs Sjöbusen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 3 Mars , 2005 En 4,3 liters sexa på 220Hk skulle väl inte vara helt fel?! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS Postad 3 Mars , 2005 En komplett V8 med drev ligger på ca 430 Kg. Väljer du V6 så kommer du ner till ca 380 Kg. V6 kan du få upp till 220 Hk med insprutare (Mercruiser) samma effekt som en slö V8 har Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 3 Mars , 2005 Exakt så var min tanke!! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 3 Mars , 2005 Mina brorsöner har en liknande båt, 6 m. lång men bara 1.6 m. bred och de har en B23 Turbo Intercooler med 100-drev, skall göra 60 knop med en tvåbladig bronspropeller. Fan vet....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 3 Mars , 2005 Hej igen. Hur mycket de olika VP motorerna væger finner du bæst på www.volvopenta.se -ældre motorer.... Vore jag dig skulle jag nog kolla upp Johnssom 225an først, -ær det liv i den så har du førmodligen bra fart før en billig peng denna sommar... Då får du lite mer tid att tænka øver vad før en innombordare du ska ha. Som jag sa tidigare så får du sækert betydligt mer fart per hp ut av en snurra..... Bjørknæs ja..... -dær har man cruisat med moppen som ung....-fikat på skitiga duken och glufsat en och annan hamburgare på hærrgårdsgrillen..... -Lagt några burnisar då man blev gammal nog før det.... Jag bor faktiskt fortfarande i området. Styrisen ska jag gøra plastning och førarbete på sjælv sedan får jag hjælp av en kompis på Skarpøsundets Marinservice med lackandet. Men det tveksamt om jag blir færdig till sommaren med den, -Smugglern har førsta prioritet och det ær en del jobb på den med.... Kænner du kanske till någon Boggitrailer som passar Smugglern? -Upp till ca 30 fot? -Till en vettig peng? Lægg gærna inn lite fler bilder av Wranglern om du har... Vi hørs. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björnen Postad 4 Mars , 2005 Om du kann hålla totalvikten kring 1 ton finns det nog möjlighet till 60 knop med 300 hkr . (Effektbehovet ökar med farten i kubik.) Jag tror det kan behövas lite hudrodynamiskt abrete på Wranglern för att den skall trivas i 60 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hflife 0 Postad 4 Mars , 2005 Snurran hänger sig så långt bak att den tagit in vatten och därav skicket säkert storleken också. Båten är ju byggd för inombordare så varför inte köra orginal :-) kolla blocket har för mig att jag såg nån där för ett tag sedan Simma lugt Sjöbusen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 25 Juni , 2005 tjena om du kör med din johnsson 225 och en hyggling rostfri propp(ytskärande) så kan du hitta fart med motorlyft och hissa på ordentligt mycket men då behöver du också ett seprat vettenintag du kan hissa så pass mycket att du börjar tappa greppet i vattnet(propeller axeln lite över båt botten) man kan ju få fart genom att bearbeta proppen ocks få bättre fart bättre grepp m.m man kan ha hur mycket effekt som helt men man måste få ner den effekten i vattnet också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser