Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Ryds20DCI

Sälja båt- ej blocket. Förslag?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Då vi bestämt oss för större båt så undrar jag om någon har förslag på hur man kan sälja nuvarande båt utan att använda blocket. ? Har tidigare sålt genom blocket och har dålig erfarenhet från de.

 

Är de ngn här som använder sig av maringuidens köp/sälj?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Varför har du dålig erfarenhet från blocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sälja på blocket är inte roligt. Det ringer långt fler sista pris och oseriösa än seriösa. Detta gäller framför allt på bilsidan...

 

Dock har blocket en klar majoritet av marknaden, så det är ändå där man bör lägga in sin annons.

 

Jag ger inte ut tel i annonsen längre utan har mail som initial kontakt. Detta fungerar bättre.

 

Att köpa däremot är blocket bra till. Bra utbud och sållar man går det fortfarande att göra riktigt bra affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med om att första kontakt per mail är ganska bra. Då får man till att börja med en klar bild av vilka köpare som finns och kan sålla lite i deras engagemang redan där. För oss hederliga människor som kan tänka sig att hålla båten för en seriös köpare lönar sig detta helt klart - man slipper hålla den åt första hälare som ringer. Man kan dessutom svara den mailande med ett sms och be honom ringa upp. Gör denna det vid anvisad tidpunkt är hen troligen genuint angelägen om att veta mer om ditt objekt.

Mitt råd blir helt klart att köra blocket ändå, men med något lite mer restriktivt tillvägagångssätt. Det är oslagbart när det gäller att nå ut till, och inte missa, några potentiella köpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte någon erfarenhet av att sälja båtar och grejer dylikt förutom på blocket. Men jag håller definitivt med att man träffar på väldigt många osseriösa köpare/spekulanter på sina grejer.

Jag tror inte att du ska missa blocket som forum, utan snarare göra så att du endast lägger ut din mail precis som disskuterats.

Har även sett att många som säljer båtar, kör en variant att man lägger ut en grundläggande del av informationen för båten. För att sedan hålla inne på t.ex. inventarielista, mer detaljer om segel, skick m.m. Jag vet inte om det är en så dålig idé? Är man intresserad blir man tvungen att höra av sig för att få den fullständiga informationen då. Tror man märker ganska snabbt på de frågor som då ställs (eller om det ens ställs några) hurvida personen är serriös eller inte :)

Sen vet jag däremot inte om det kan avskräcka lata köpare om man inte lägger ut all info. Det är nog en balansgång.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar också för Blocket samt att hålla på info, ev bara första kontakt via mail.

Håller precis själv på att maila på en Bavaria 39 som finns här på MG, lite frustrerande bara när det tar ett par dagar innan man får svar.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har nog helt rätt.

Det får bli blocket.

Ibland hade det varit skönt att kunna lägga ut båten till försäljning här så endast båtintreeserade skulle kunna tänka sig att köpa.

 

Men tack för råden.

Återkommer hur det gått med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...