Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
David-M

Hjääälp! Johnson 35hk-79

Rekommendera Poster

2 takts motor ifrån johnson med 35hk-79.(elstart)

Jag är super grön på båtfronten och har stött på patrull. Inför sässongen bytade jag impeller, tändstift samt växelhusolja. Allt gick bra bortsett från att jag inte förstod hur viktigt det var att växelstångarna hamna på exakt rätt plats. Detta ledde till att jag till slut lyckades fördärva den lille konektorn mellan de två växelstångarna. Den är nu bytt och sitter exakt som den ska.

Tyvärr så vill inte växlarna ramla på plats som dom gjorde innan jag började pilla :( Det funkar men det är precis som dom inte rktigt vill utan den säger ding ding ding och sen går växeln i. Detta gäller både fram och back.

Jag skall tillägga att jag även lyckats med generalfelen att för hand skruva på hjulen för växel samt gasvajjer(framme vid motorn). Jag tror att felet kan sitta där då jag inte vet hur dom satt :(

Finns det någon fininställnings prosedur/tillvägagångssätt/step by step för att få rätt på detta?

Jag vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig. Förklara gärna så enkelt som möjligt utan facktermor då jag som sagt är helt grön på detta.

Jag gissar att de flesta av er tycker att jag skall lämna in den och inte pilla själv men...

Gammal motor som helst inte skall kosta så mycket mer :)

Jag misstänker att motorn bara går på halvfart. Kan man öka gasen så den varvar ut mer?

Var gör man detta isåfall?

Tack på förhand!!

post-10025874-1394237606,848_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tycker det låter som clutchen eller dreven i växelhuset börja bli slitna och darför kan du få (ding,ding) ljudet ifrån. Om du inte vet hur du pillar med växelhuset så gör det inte själv för det är många delar. Jag gjorde det på min 40hk Johnsson men ja eftersom jag gjorde det själv kostade det 3 000 men låter du en mekaniker göra det så går det nog på 5-6000 kr , sen tycker jag du ska rengöra förgasaren eftersom dom blir lätt smutsiga på äldre Johnsson.

Har du rätt tändstift eftersom det är skit noga för att du ska få rätt effekt i motorn!

Mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Stefan.

Låter som om det blir att lämna in den. Det skall vara rätt tändstift då jag köpt dom på meca via mitt modellnummer.

Tack för tipsen. Alltid skönt med lite ledhjälp när man famlar i mörkret :)

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...