Gå till innehåll
tisdag 01 april 2025
AndreasAn

Skotvagn till självslående fock

Rekommendera Poster

Är sugen på att skaffa en självslående fock till min nya båt som har självslående system som standard men där det numera saknas skotvagn.

Hur hittar jag en skotvagn som passar? Har ingen aning om vad det är för fabrikat på skenan som finns där men är det bara att mäta och skaffa en ny skotvagn? Någon som har en aning om vad det är för system på en Compis 33?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rita av profilen på skotskenan och ange lite mått, annars kan du nog inte få hjälp att hitta rätt. Det är f ö inte säkert att det går att hitta skotvagn till äldre skenor då tillverkarna ändrar profil på skenan då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte att det kunde vara lite klurigt att få tag på en som passar, pratade med en annan Compis 33-ägare som försökt hitta en passande utan resultat.

Kan det vara en lösning att i värsta fall byta hela skenan? Dom system jag hittat är monterade på ben enligt bilden.

post-10010446-1394237606,7484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor på framsidan (Göteborg) så klart! smiley

Men jag slår dem en signal. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor du i Göteborg hade jag pratat med Viking Yacting som har en riggverkstad. Dom har även flera olika fabrikat på skotskenor med tillbehör i lager. Men även Hjertmans är kunniga. Det är enklare att gå in i en butik och diskutera och se olika lösningar än att ta det per telefon.

Ta en närbild av skenan och ta med dig mått när du besöker dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men - som sagt - de kan inte heller hjälpa dig utan en exakt profil på skenan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...