Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
NiBa

Köp/sälj Benchmark

Rekommendera Poster

Hej

Nu närmar sig säsongen sitt slut (fantastisk säsong detta år!) och man börjar fundera på uppgraderingar av befintlig båt eller byten.

Alla säger ju att det är enkelt att köpa men ett h..v..e att sälja. Själv är jag på väg att sälja befintlig båt och köpa en större, men jag är osäker på hur våglig man kan vara när det gäller att räkna med pris på sin gamla båt och hur lång tid det kan ta att få den såld. Så jag vill ställa frågan till forumet för att få lite feedback på hur era försäljningar gått.

Jag har en Amerikansk 2 motors (bensin 4.3 MPI) midcabin på 28 fot/3.20 bred. Dansk såld, från 2005. Ca 200 timmar i mycket bra skick.

Planerar just nu att köpa en större båt (33-35 fot) innan jag säljer denna, därav frågan. Hur ser marknaden ut just nu, och speciellt för bensinarna?

Tacksam för feedback om hur era försöljningar gått (eller inte gått).

MVH

NiB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag har min stålbåt ute på annons just nu, Satte ut den på 200.000 eller bud och fick endast ett samtal på en månad, sänkte sedan till 160.000 eller bud och jädrar vad det började mailas och ringas, Har en som kommer och kollar på båten idag, en imorgon och en på lördag. 

Mor och far hade sin Storebro 40 ute i drygt ett år innan dom blev av med den. har för mig att det blev en slutsumma på nästan 200.000 under vad dom hade tänkt sig från början. 

Så tyvärr räkna inte med att sälja med någon vidare vinst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gedda, tack för ditt svar.

Nej - någon vinst räknar jag inte direkt med, men att få loss en del av det kapital jag har bundet i nuvarande båt. Då jag troligen kommer att köpa en ny båt innan jag säljer ville jag få lite hum om hur länge man bör räkna med en försäljningen kan ta. Inbyte vore smidigare men just den båt jag kikar på har tyvärr inte den möjligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för märke på båten du har nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Benchmark!!?

Varför inte skriva att Du vill utvärdera eller undersöka markanden på ren svenska så kanske Du får fler svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en poäng sdk780. Jag kanske inte borde använt engelska termer på ett svenskt forum. Hoppas att ditt inlägg gör det tydligare för alla vad jag egentligen frågar efter, då jag tyvärr inte kan ändra rubriken.

Du hade inga andra erfarenheter att dela av dig med - med tanke på ämnets topic (sv: ämne)?

N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på hur många båtar det finns ute til försäljning så är det inte speciellt smart att köpa nytt innan ni sålt den ni har. Bara att kolla blocket finns inte många båtar av den typen där de inte har sänkt priset på annonserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...