benjamin123456 0 Postad 7 Augusti , 2013 Kan inte mycket om segel men det finns inga hakar på seglet, så min tanke är att det kanske är en rullgenua? Fast pratade med någon som sa det skulle finns en ränna i seglet där man trär en vajer igenom som fästes i rullen. Kollade sedan lite på rullar från harken och där såg det istället ut som att rullsystemet har en ränna? Och att seglet sen ska ha en insydd tråd eller vajer längst fram som träs in i systemets ränna? Om jag förstod det rätt så borde kanske harken rulle funka för detta seglet? Bifogar lite bilder, först en på den insydda tråden längst fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benjamin123456 0 Postad 7 Augusti , 2013 bilden kom inte med, testar igen. Dålig vinkel tyvärr. Men den insydda tråden går nästan hela vägen uppifrån och ner, tråden sitter också som en påbyggnad eller vad man ska säga på seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 7 Augusti , 2013 Det stämmer. Jag har själv en harken rulle för min genua. Jag blir nyfiken,hur kommer det sig att du har ett sådant segel utan att ha rullen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benjamin123456 0 Postad 8 Augusti , 2013 Grymt! Då behöver jag bara köpa rullen då . Är det bara harken som funkar? Köpte en begagnad båt med 10 segel medföljande, kollade bara på 5 av dom. Resten brydde jag mig inte om riktigt, jag visste redan att rulle inte fanns så trodde inte ett av seglena skulle vara sytt för rulle. Men kul överraskning, det såg ut och kändes som att detta var i bättre skick också än de andra seglen som följde med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 8 Augusti , 2013 Bilderna är kanske inte perfekta och jag är inte säker men jag tror dina segel är avsedda för en traditionell förstagsprofil. Speciellt sydda segel för rulle brukar dels ha en mörk bred rand i akter- o underrliken för att skydda seglet för solens skadliga UV-ljus när det är hoprullat och dels lite 'padding' vid förliket för att eliminera buken när man rullar in det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2013 Visst är seglet avsett för en förstagsprofil som ju finns på de flesta rullsystem. ( innom parates - man kan ha förtagsprofil på förstaget utan att har rulle, men det är inget att rekomendera i ditt fall) Ett finns ett anta olika fabrikat rullsystem som har förstagsprofil. Jag har haft Hood Furlex - Masttillverkaren Seldens rullsystem http://www.seldenmast.com/firstpage.cfm levereras med nytt förstag. Har man en båt med ett gammalt förstag bör man nog byta förstag när man monterar rulle med förstagsprofil. Efter att man monterat en förstagsprofil, ser mn ju aldrig förstaget mer. Riggen behör ju bytas ibland. Kanske inte var 10;e år, som ju är försäkringskrav i vissa länder, men oftare än 30 år eller så fort man ser att en kardel eller nåt annat är skadat. Plastimo - ett billigare system som fungerar alldeles utmärkt. Det är det systemet som jag brukar köpa nu för tiden och då till kampanjpris hos tex Hjertmans. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=301&artname=Rullfocksystem%20-%20Plastimo&sok=plastimo För att ytterligre krångl till frågeställningen, så har olika rullsystem olik dimeter på rännna i förstagsprofilen och behöver ah förlik av olika diametrar. Skulle tro att det seglet du har är ett segel som den tidigare ägaren kommit över. Det är inte alls säkert att det passar till båten, så är man inte säker på vad det är, så är det fel väg att gå att köpa en rulle bara för att det råkar finnas ett segel med lik för förstagsprofil. Jag tycker absolut att du skall skaffa rulle. Det förenklar seglandet en hel del. Skulle själv inte kunna tänka mig att segla utan. De gånger jag monterat rulle på mina båtar, så har jag låtit min segelmakare ta bort pistolhakarna och sy i ett nytt förlik som passar på rullen i den bästa genuan och tex kryssfocken. Att segla med en delvis inrullad genua när det blåser småspik är inte allid så lyckat om seglet inte är sytt för detta, med tex imbyggd kompensator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Augusti , 2013 Jag sydde på en foil på focken för att göra om den till rullfock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2013 Det är ju så man gör - fast jag brukar överlåta det till min segelmakare. Vi har ju kvar en segelmakare lokalt och det gäller att behålla honom så lämge som möjligt. Tänkte på det där med UV-skydd. Det är ju något som sys påför att skydda seglet för solljuset. På mina två segel som sitter på rulle har jag inte det. Tyckte inte det var värt att kosta på mina gamla segel den finessen. Den gången jag köper nya blir det ju absolut det. Man kan ju ha en strumpa som man hissar upp som skydd också om man vill - det finns olika teorier - ideer om detta, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Augusti , 2013 Jomenvisst skall segelmakarna leva. Fast jag gör det mest själv. Kan jag inte så frågar jag mej fram. Några misstag blir det men det är ju då man lär sej. Kan det desutom bli till lågpris är det bra. Sytt i rutor i äldre genua. http://lasselundell.se/if.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benjamin123456 0 Postad 8 Augusti , 2013 Tack för alla svar! Seglet var paddat på någon av sidorna iaf, som 10 cm bred område som är väldigt tjockt. Jag mätte seglet och det verkar vara rätt storlek för båten. Men jag kan väl bara jämföra med de andra seglen som jag idag använder? Båten köpte jag i danmark, tidigare ägare var holländsk, segelmakaren till detta segel var holländsk. Min gissning är att holländska säljaren ville behålla rullen. Hoppas detta är rätt för båten, för jag seglar med äldre segel idag och tycker det funkar helt ok. Och detta är ju i snäppet bättre skick. Men varför inte köpa rullen? Funkar det inte bra med detta segel är det väl bara sy upp ett helt nytt? Och byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2013 Det är klart att du skall köpa en rulle. Det som du kallar paddat tror jag är en kompensator som gör att seglet får rätt form även som delvis inrullat, vilket gör att de blir bättre att segla med om man revar den genom att rylla in en del av seglet. Det kan va ett riktigt bra segel, men är lite svårt att sia om när man inte ser det i verkligheten. Du kan ju mäta förliket och se om det passar i förstagsprofilen på rullen du köper. På min Furlex är likrännan lite smalare och kräver tunnare förlik än på mina Plastimorullar. Jag använde ett segel som var sytt för Furlexrullen på en Plastimorulle men la en tape avsedd för reparation av spinnakerduk runt förlitet för att det inte skulle rappa ur rännan. När det blåste mycket rullade jag dessutom inte ut de två sista varven. En segelmakare kan dessutom byta ut förkiket till ett som pssar för en styv tusenlapp. Se Lasse_L inlägg och bild. Det går naturligtvis att göra själv om man vet vad man gör och har rätt utrustning. Vet man inte vad man gör och inte har en tullräckligt krafig symaskin kan man förstöra mer än man gör nytta Snålhet bedrar ofta vishet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 9 Augusti , 2013 Att sy modifieringar i segel är inte alla gånger lätt, det är därför det finns ett yrke som heter segelmakare. T.ex. jag kan lacka bilar också, men bra blir det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Augusti , 2013 Jag är en person som tar jobbet från hantverkarna. Även jag har sprutlackat bil, utomhus.Flugor och insekter fastnade, men när jag körde blåste de av, fast fötterna blev kvar :-). Köpte en Volvo 240 som var lackad med vattenfärg och upprostad, köpte Migsvets, bytte skärmar och plåt och fick en bra bil som gick i 6 år innan en spårvagn körde in i baken och skrotade den. Jag har inte tummen mitt i handen, hoppar på projekt utan att vara rädd, man lär sej av misstagen med tiden får man en bra känndom om verktyg och hur de skall hanteras. Bild: likränna överflyttad från skrotad mast.http://lasselundell.se/husbygge.html http://lasselundell.se/if.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser