Muerto 4 Postad 7 Augusti , 2013 Innan jag river isär något jag kanske inte får ihop igen inom rimlig tid... Min Yamaha 5hk 2 takt som används till jollen har fått spatt. Den startar Fint och går fint upp till typ halvgas med choken på. Utan choke tvärdör den. Är det förgasaren jag ska börja med? Jag antar att choken bypassar den vanliga gången från förgasaren och att det är därför motorn går bra med choken men tvärdör utan... /Juristen som aldrig haft moppe och som inte känner för att börja i fel ände. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Augusti , 2013 Jo, förgasarn verkar ge för litet bränsleinblandning till insugluften. Förmodligen blockerande smuts i förgasarns trånga munstycken så rengöring rekommenderas. (Brukar annars försöka undvika att slentrian-mässigt skriva gör ren förgasarn, väldigt lätt att skriva men en hel del pyssel för den som ska utföra det, men men.)[Ofta ligger huvudmunstycket (main jet) horisontellt lättåtkomligt via en speciell hållare i flottörhusets botten, men kanske inte i ditt fall? (Tunga smutsflagor kan i.s.f. sjunka neråt och fastna just där, och dess hållare kan då enkelt skruvas ut för rengöring. Ett huvudmunstycke av denna typ utgör väl egentligen bara en sorts förträngning i bränsletillförseln, det gör ändå sitt jobb som ju definitionsmässigt gäller de högsta varvtalen. Men jet, nja? Normala munstycken sprejar p.g.a undertryck ut droppar i nåt som kanske kan liknas vid en jetstråle.) Det choken gör (jmfr engelskans choke=kvävning) är väl egentligen bara att öka detta undertryck för alla munstycken.]Nå, kan tycka att motorns ovilja att ge höga varvtal pekar just mot huvudmunstycket, därav min lilla utläggning ovan. Men allmän rengöring funkar nog oavsett!? / F.d. moppe-slyngel som aldrig varit jurist men gärna hjälper alla ickemopedister ifall jag kan. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muerto 4 Postad 15 Augusti , 2013 Tack för svar! Då var min magkänsla om felet och lösningen antagligen rätt. Men konstruktionen gick jag bet på. Nåväl... Stärkt av detta ska jag ge mig i kast med att fixa felet nästa gång jag är ute vid båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser