jarb 78 Postad 4 Mars , 2014 Jag tycker först o främst att verkstan ska köra den lössläppt innan du dömmer ut ECUn. Har ingen erfarenhet av YCOP men om ECUn de testar med inte är låst borde din motor funka fullt ut om YCOP-enheten kopplas ur från CL-hubben. Eventuellt om test-ECUn är YCOPad borde den funka normalt med rätt YCOP-box/sändare. Om tändningen fånar sej på en kanal, motorn har wastespark så tändsystemet tänder två bukar per kanal, borde det mätas upp att det verkligen är ur ECUn signalen försvagas/uteblir, är detta gjort? Va gäller köpa box från USA så borde den inte va låst med YCOP vid leveransen utan du borde kunna köra den utan YCOP-enheten. Ibland skiljer art. nummerna mellan USA och EU på ECUna. Hur det är ditt fall vet jag inte men numret borde stå på din ECU. Du bör nog reda ut detta grundligt innan du beställer. Va gäller YCOP ser jag i Rigging Guiden för 2012 att denna har olika art nr för USA resp EU.. Tycker dock att du i första hand borde försöka få tag på en beggad ECU här i Sverige. Borde gå att uppbringa tycker jag. F50 har ju samma box men med annan programvara, bl a Lundins Marin kan programmera Yamaha-ECUs. Vidare angående att köpa delar från USA så är det inget momsstrul utan du får betala momsen och tullen när du löser ut paketet, brukar tillkomma ca 3% i tull och 25% moms plus en hundring i expeditionsavgift. Detta tas ut på hela summan, alltså även frakten. Jag brukar handla av boats.net, bra firma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 4 Mars , 2014 Kanske Lundins i Eskilstuna kan testa den, innan du skrotar den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Mars , 2014 Tråkigt att höra dina problem kvarstår. http://www.boats.net/outboard_motor/Yamaha/75HP/parts.html 7000$ för 75hk, blir ca 45000 utan frakt, moms och tulll. Räknar vi på 2000 i frakt så blir det 47 000*1,02*1,25 = 60 000. Samma motor i Sverige ligger väl på 80-90 000 antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samuelb 0 Postad 13 April , 2014 Slutrapport, (hoppas jag) Nu äntligen verkar det som om motor är ok. Det stora felet var troligtvis Styrboxen och laddningsrelät men det fanns också saltkristaller i ångseparatorn, kontakterna har isblästrats och fettats in med ett ledande fett. Batterikontakterna var av typen snabbspännare, om dessa har glappat kan det ha orsakat felet på laddningsrelät varför de har bytts till fastskruvade. Svänghjul med magneter samt spolarna under har gjorts rent och fettats i. Jag kan varmt rekommendera Tifomarin som har hjälpt mig men jag vill också tacka alla på forumet som kommit med tänkvärda inlägg. Samuel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 April , 2014 Va kul att det äntligen funkar! Jag håller tummarna att motorn är långsiktigt OK nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samuelb 0 Postad 11 Maj , 2014 Hej, måste tyvärr lyfta den här tråden igen... Tilten har dött. För de som inte orkar läsa hela tråden så kan jag summera den med att jag har en motor som har badat. Tilten har låtit lite slö från och till men nu klickar relät utan att motorn går. Jag har tittat på sprängskiss på boat.net men ser inte vad som är motor eller pump. Är det så enkelt att motorn bara sitter med fyra skruv? Tror ni att det räcker att göra rent eller måste jag byta motor? Är det något annat man skall tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 11 Maj , 2014 Tiltmotorn borde inte tagit skada för att motorn har badat, för den sitter väl under vattenytan för jämnan. Däremot kan ju reläerna och dess anslutningar för tilten blivit skadade av badet. Detta är min spontana fundering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samuelb 0 Postad 13 Maj , 2014 Tycker precis som robert99, den borde inte tagit skada... hade i sär motorn, där var rost och ärg. Gjorde rent under rinnande vatten med tandborste och tandpetare efter torkning oljade jag in grejerna, nu funkar den. Hade lite meck med en vit liten plastbit som kopplar motor till pump. Den hade fallit åt sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Maj , 2014 Yamahacenter i Göteborg är nog den sämsta verkstad man kan vända sig till. De har aldrig kunnat ge svar på mina frågor så man får alltid ta dem här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 14 Maj , 2014 Håller fullständigt med om att Yamahacenter i GBG är helt värdelösa. Hade min båt inne 2ggr för samma fel utan lösning innan jag tog tillbaka den och fick fixa felet själv, plus det fel som de orsakat vid undersökning. Dyr läxa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser