Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
tobbe52

Ny inredning

Rekommendera Poster

Hejsan!

Som nybliven båtägare till en Otterbäckensnipa har jag lite funderingar angående materialval. Det verkar vara teak och mahogny som är det vanligaste valet och detta är fallet ochså i vår båt. Nu har vi dock lite planer på en del omändringar och har då lite funderingar åt ekhållet. Det finns enl min åsikt inte många träslag som är vackrare än oljad, fint ådrad ek men hur står det sig i båtsammanhang? Det vore kul att ta del av andras bra och dåliga erfarenheter om detta träslag. Det kanske ska nämnas att vi är nybörjare , dvs vår första båt, men är ganska van vid att jobba med träsnickerier. Hoppas på några synpunkter på detta ämne och ser fram mot mycken rolig läsning på maringuidens olika forum. Glömde skriva vad arbetet gälller. Det är pentryt och förarplats det handlar om i första hand.

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger att oljad ek är snyggt tänker du på möbler inomhus.

I en båt skulle jag föredra att lacka eken, många gånger, 7 till 10 lager då ek har en förmåga att äta lack och olja, och har en tendens att bli svart om det inte skyddas av tjockt lager av lack.

Nu kommer jag säkert att bli påhoppad av förespråkare för någon mirakeloja, men jag har ännu inte sett någon som kan jämföras med en ordentligt lackad yta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp-japp... håller med. Jag gillar att avsluta med två lager sidenmatt på inredningen efter många lager blankt, det blir då inte lika känsligt för repor och märken (som syns väl i högblankt) och dessutom får det lite oljad känsla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, och framförallt är den sidenmatta lacken förlåtande, inga dammkorn syns, se bara till att strykningen är jämn så blir det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag tackar för dessa svar på min fråga angaende ekens vara eller inte vara i båtar. Då kanske jag kan gå vidare i mina planer och ideer. Apropå lack, finns det några erfarenheter om vilken lack som skulle vara gångbar?

Mvh Torbjörn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla som lackar har sina favoriter,så det är nog svårt att få ett entydigt svar på den frågan.

Jag använde BTs lack sist jag lackade, en positiv upplevelse nästan som det var att stryka på lack på den gamla goda tiden, får se hur den är i det långa loppet.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde durkplattor av ekribb på plyfa, har funkat bra än så länge. Valde eken därför att den växte på tomten, men främst för att jag ville ha ett ljusare träslag. Tycker att det blev rätt trevligt, beklagar dock den halvkassa bilden.

Fernissade med sidanmatt fernissa i de övre lagren och det rekommenderar jag gärna, tycker att den matta fernissan gav mycket vackrare lyster samt att man inte ser repor lika lätt. Har provat att olja andra ekdetaljer, men det har inte blivit så bra som fernissan.

post-10015351-1394237607,3795_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blir väl till att prova sig fram med lackandet, men först ska det ju finnas något att lacka. Det får väl bli lite höst och vinterarbete. När jag ser de fina durkplattorna så ser jag att tanken om ek inte är helt fel .Återkommer senare när tips och ideer om olika pentrylösningar behövs men finns det någon med bra lösningar redan nu så är det välkommet.

Mvh Torbjörn! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa gärna en tråd med mycket bilder, många här som gillar sådana trådar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Ja tiden den går ochn inte mycket blir som man tänkt sig. Vi köpte ju våran båt i augusti men alteftersom dagarna vandrade så uppstod diverse problem, dels beroende på våran bristande kunskap och andras klantiga arbete. Däcken och taken var ju plastade och plastningen i sig var väl ok men anslutningar mot sargerna desto sämre. Pga den torra sommaren såg vi inte bristerna men väl när regnen kom. Salongstaket är ruttet vi anslutning till vindrutesargen, även nedre ramen till vindrutan samt hörnstolparna likaså. Sagt och gjort, taket är nu rivet  och nu börjar funderingarna , hur gå vidare. Var nyss på båtmässan i stockholm och fick lite tips. Det förra taket var ett 12 mm plyfatak och det ligger på ekbalkar  c/c 430mm. Fick tips om att lägga ett liknande men även att istället lägga 2 st 6 mm och epoxilimma dessa. Funderingar finns även på ett ribbat tak (snyggare från insidan) och dukat på utsidan men detta känns inte vidare hållbart. Salongstaket är ju såpass stort att detta kan användas att sitta och gå på. Taket ska ju vara vitt även i fortsättningen.så någon slags målning är väl aktuell . Epoxibehandlat tak bemöttes med allt från absolut till absolut inte. Jag har lite fler funderingar men dessa kommer säkert upp under trådens gång. Hoppas på lite ideer från folk med egna erfarenheter . Tills dess  , ha en bra dag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...