Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
YllasEllo

Fördelningsrör i B20 topp

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har installera sötvattenkylning på min AQ115 med hjälp av en äldre Martec värmeväxlare och dubbel impellerpump. Har kört några säsonger men har hela tiden haft problem med värme vid hög belastning. Har mätt motortemp med ir-temp och funnit att problemet förmodligen ligger i toppen med eventuellt ånglås, strömingsproblem eller liknade. T.ex blir oljan, aldrig mer än 90 grader. Vattnet som kommer i retur från växlaren ligger mellan 35-40 grader. Vattnet ur limpan till växlaren ca 85-90 grader. Varmaste jag uppmätt vi hård belastning är bakersta topp-bultskallarna vid 4,ans cylinder ca 115 grader. Vid hård belastning stiger tempen till kring 100-110 grader vi tempgivaren.

Förra säsongen bytte jag topplockspackning, vid bytet noterade jag att det tunna röret som går genom toppen var löst.

Har läst om problemet i ett gammalt inlägg i ett annat forum. Där står följande

Fördelningsröret i toppen som reglerar flödet av kylvatten förbi förbränningsrummen lossnar på grund av att kylkanalerna rostar upp.

Då läcker det förbi vatten, och röret blir inte lika effektivt, samt att det i värsta fall kan lossna, och vandra fram mot frostbrickan och täppas till. Varvid tempmätaren gör en ganska hastig resa åt höger.                                                                                                                           Ett cafétrix för att förhindra det sistnämnda är att ta bort frostbrickan och trycka i en spiralfjäder, typ en sån som håller fast lampan i gamla huvudstrålkastare, och sedan knacka tillbaks frostbrickan. Då kan inte röret vandra, utan ligger pressat tätt mot väggen i kylkanalen 

Jag funderar såklart på om detta kan vara en del i mitt problem men har ingen lust att riva mitt i säsong utan att veta vad exakt som ska göras.

Är det någon som har erfarenhet av detta och möjlighet att ge mig fler tips.

Min fråga blir. Om jag plockar främre högra frysbrickan ska röret då pressas bakåt eller bara så att säga hållas på plats? Hur är det fastsatt i orginal?  Kan jag på något mer sätt förbättra genomströmningen i toppen? Byta termostat mot strypbricka etc.

Bästa hälsningar

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag fattar inte vad det är för kylrör Du pratar om!?, är det en vanlig B20 vi pratar om så finns väl inget kylrör i toppen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt vist sitter det ett rör i toppen, du kommer åt röret genom att lossa på den högra frysbrickan på framsidan kanske går det att fästa den där på något vis? Annars mins jag att Martec kom med en bulletin där man bland annat skulle ändra på flödet genom toppen dvs slangarna till termostathuset skulle byta plats .

Finns beskrivet längst ned i denna manual http://www.martec.se/shop/31500/art67/13621167-4176e4-1aq130.pdf

//Ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ronny,

Tack för ditt svar. jag har ändrat enligt Martec s anvisningar. Om jag förstår rätt så är förändingen att vattnet först passerar toppen och sedan oljekylaren. Var tvärt emot tidigare.

Ska, vid tillfälle, plocka frysbrickan och kolla på röret men undrar om det bottnar på baksidan av toppen ? dvs kan jag skjuta in röret för långt? Hur vet jag rätt läge?

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har plockat expanderbricka och visst hade röret lossnat och rört sig framåt vilket klart försämrar flödet /kylningen (hitta också en bit gammal impeller ). Nu blir utmaningen att fixera röret. Får väl prova med fjäder tricket.

Har också lyckat nå killen som skrev det citerade inlägget i min första fråga. Har fått en rad tips.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...