trader-traktorn 1 Postad 7 Augusti , 2013 Haloj! har pillat med min gamla johnson 20hk. den går på en cyl på lägre varv men ger man på så kommer den andra cylindern med. hur kan det komma sig? det är den övre som lägger av. Mvh lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 10 Augusti , 2013 fukt? tändspoleproblem, tändstift? börja med dom enkla sakerna. dom tråkigare och svårare sakerna kan ju vara dålig kompression tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perantoniohansson 1 Postad 1 November , 2013 Fixa 2takt motorns komp En kompressions lös motor alt dåligt komp som gör att motorn inte går eller är svårstartad och går dåligt på lägre varv kan troligen vara lätt fixat! 2 av de 3 motorer jag har fixat i sommar hade topplockspackningen slutat vara tät i och jag ska här föreslå ett budget lösning utan garanti. Konstatera felet: Gör ett komptest som bör ligga på minst 7 kg och jämt med gaspådrag. Du bör även göra ett sk leak down test (googla) genom att trycka in tryckluft i det ena stifthålet efter det andra när kolven står i toppläge och låst fast svänghjulet så att det ej kan snurra. Med en tändare kan du nu kolla om det kommer luft ur de andra stifthålen eller ur vattenkanalerna sedan du tagit av termostat kåpan och termostaten. Har du ett luftflöde ur dessa hål så håller troligen inte toppackningen tätt. Troligen sitter inte toppbultarna så hårt dragna om du provar lossa dom. Som ett test kan du ta ur en toppbult i taget, olja in gängan och dra tillbaka med 2,5-3kg moment och testa köra motorn för att se om den nu går bättre och komp testa. Du bör dock fixa toppackningen som jag ska förklara nedan. Om det under tryckluftstestet strömmar luft ur avgasutblåset eller förgasarna så har nog kolv skurit i cylindern och det krävs en dyr renovering. Laga toppackning Ta av topplocket som sitter med bultar liknande våra M8 (5/16 UNC) men du behöver inte ta av locket på topplocket för kylkanalerna som sitter med typ M6 storlek (1/4 UNC)(gäller de 25-70hk utombordare jag pillat i). Om cylinder loppen ser inte allt för tokiga ut så är garanterat toppackningen boven. Egenteligen ska du köpa en ny toppackning men jag har haft brått och återanvänt den gamla packningen (alt göra en egen glödgad kopparpackning) om den inte har rivits sönder vid demonteringen. Fila packningsytorna hyfsat rena med en fin stor platt fil och slipa ytorna runt cylindern lite med mkt fint sandpapper och blås rent. Lägg en droppe olja/fett i bulthålen samt tinnertorka packnings ytorna sen inkl packningen. Stryk nu ett tunt skickt högtemp packningssilicon på båda packningsytorna och montera tillbaka toppen och dra bultarna (som ej kärvar i gängan) hälften av vad de ska dras ca 1,5kg för 5/16unc. 1-2 dar senare drar ni bultarna fullt ca 2,5-3kg . Nu kan du göra nytt komptest o tryckluftstest och se om det gjorde susen. Topplockspackningen har troligen pajat för att du inte haft kylning så därför måste du koka termostaten för att se om den öppnar som den ska och att du har en fungerande impeller. Förhoppningsvis är det bara att köra nu. Svara på detta inlägg om detta hjälpte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser