Braak 0 Postad 7 Augusti , 2013 Har ett problem som jag ej vet om det är ett problem eller ej... När jag sjösatte båten i våras insåg jag att generatorn ej laddade. Bytta då ut denna till en ny och vips så funkade allt igen. Har dock märkt att voltmätaren ej orkar upp till mer än 13,1-13,3 volt oavsett hur mycket jag än varvar. När jag kopplar in Landströmmen så visar mätaren 14,4 så den verkar stämma.. Batterierna är nya för säsongen och klarar en långhelg utan laddning (2x85Ah) dock när jag startar motorn efter en sådan tripp så orkar mätaren knappt upp till 13V och vid gaspådrag sjunker den ytterligare nån 10-del... Nån som kan ha någon idé på vad felet kan vara? Kan jag ha fått en generator som ej va 100%ig? Generatorn som sitter där är på 55A vilket va original. Kan det vara så att den ej orkar med en så stor batteribank? Tacksam för all hjälp jag kan få. Inte roligt att byta generator igen på chans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 7 Augusti , 2013 Orka ska den göra. Jag har 70 Amp till 550Ah(4+1st batterier) Så det är inte det problemet. Gör rent alla kontaktytor brukar vara ett bra tips att börja med. Sen ska du se att det finns bra hjälp att få här,men kanske behöver forumrävarna mer fakta. Hur mycket ger generatorn när den fungera? hur många volt? Har du någon diodsplitter emellan generator och batterier? Har du ett start och ett förbrukning eller allt i en batteribank. Jag har säkert glömt att fråga om något viktigt. Lycka till...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braak 0 Postad 7 Augusti , 2013 Tryggt att det finns rävar Alla kontaktytor är rengjorda. Detta gjordes då batterier samt generator byttes ut. Diodbtrygga vet jag inte ens vad det är för något så jag antar att ja inte har en sådan. Jag har 2 st förbrukningsbatterier på 85Ah/styck plus ett start på 72Ah separerat med en vanlig huvudbrytare med 4 lägen (all 1 2 off) Spelar ingen roll hur jag ställer denna brytare. Spänningen är densamma. Trodde att alla 12V generatorer skulle ladda 14,4 volt stämmer inte detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 7 Augusti , 2013 Ja då får du vänta till forgus31 , bhemac eller någon av de andra likströms proffsen svarar. Angående 14,4v(och nu är jag på djupt vatten) så tror jag att vissa geneneratorer ger 13,9v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Augusti , 2013 Mät på generatorns polskruvar så ser du om generatorn är ok. De brukar numera ge runt 14,1 till 14,5 V vilket ger bra laddning utan större risk för gasning. Som Happysix skrev finns kanske dioder som separerar startbatteri och batteribank men då borde du iallafall ha nästan 14V. En diod tar 0,7V (0,5). Generatorer ger en konstant spänning oberoende av last tills maxström uppnåtts förstås. Sällan använder man allt den ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braak 0 Postad 7 Augusti , 2013 Om det visar sig att generatorn ger 14,4 på polskruvarna vad kan felet vara då? Kortis nån stans? Hur påverkar det laddningen om volten inte orkar upp till mer än ca 13-13,5? Varför sjunker volten när jag legat ute en helg och laddat ur en del av batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 7 Augusti , 2013 Om generatorn ger 14,4 kan det ha att göra med dålig kontakt. Laddning med bara 13v tar väldigt lång tid om du någonsin får tillbaka 100% i batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braak 0 Postad 7 Augusti , 2013 Problemet är löst men vecken i pannan djupare. När jag mätar med en multimeter så dråp jag 14,4-5 volt hela vägen fram till voltmätaren. Dock visar den 13,2-4 känns som ett problem jag kan leva med. Dock om jag kopplar in Landströmmen så C-tek laddaren går igång så får jag rätt värde på mätaren dvs 14,4-6 volt... Skumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Augusti , 2013 Kolla med multimeter så du har rätt spänning när du laddar med batteriladdaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser