Seawing 10 Postad 7 Augusti , 2013 har min motor monterad i akterruffen (trångt) på min Oxelö 30 och funderar på hur man lättast kontroller att turbon snurrar. Har testat att varva motorn utan växel och den går jättefint samt lätt upp i 3600 varv, men skulle ändå vilja kolla turbon. Obs, pågrund av fel propellerstigning så kan jag ej varva mer än 2600 varv med växel i. Tar tacksamt emot råd. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 Augusti , 2013 Jag har inte min här vid bryggan för tillfället. Men det allra enklaste är nog att ta bort röret från luftfilterboxen. Minns inte om det går att göra utan att ta bort själva boxen. Men ett enkelt arbete vilket som. Med röret borta får du in fingrarna så att du kan känna på kompressorhjulet. Lite axialglapp är normalt men det ska inte finnas något märkbart radialglapp. Turbinen ska snurra åtminstone hyfsat lätt. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18323.aspx (går tydligen inte att skapa länkar när man skriver på iphonen. Du får kopiera och klistra) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimb26 2 Postad 7 Augusti , 2013 Coppertail - du menar tvärt om eller hur, lite radiellt men inget axialt inte sant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 Augusti , 2013 Nu blev jag osäker på begreppen Men jag tror jag menar rätt den här gången Genom insuget når man ju kompressorhjulet som ju sitter på samma axel som turbinhjulet på avgassidan. Som turbon är monterad på 40:orna så ligger ju axeln vågrätt. Alltså så brukar man i det här fallet kunna rucka kompressorhjulet lite in och ut. Däremot är det obra om hjulet glappar upp och ner så att säga. Då kommer ju turbinen att slå i huset. Det lilla glapp som finns i axelns längdriktning kanske försvinner mha smörjoljetrycket eller något? Jag har aldrig kommit mig för att känna på turbinen med motorn igång Hursomhelst ska det inte finnas några stora glapp någonstans och turbinen ska snurra lätt hela varvet runt utan några konstiga hack eller så. Men om turbon är såå slut lär det ha märkts på blåröken för länge sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimb26 2 Postad 7 Augusti , 2013 Vågar hävda att axiellt inte är bra medans det radiella tas upp just av oljefilm vid gång. Sök och du ska finna:), tror jag har rätt. http://www.turbotech.se/turboproblem.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 Augusti , 2013 Men varför besvarade du inte frågan själv då? Jag tror nog att TS själv kan googla fram allehanda teoretiska resonemang. Nu svarade jag på hur jag upplever turbon på min egen AQAD40 som fungerar utmärkt. I länken som du kanske själv läst står det i generella ordalag om att ett axiaglapp inte bör överstiga 0,5 mm. Det stämmer nog rätt bra med vad jag upplevt. Sen skiljer det lite på en personbilsturbo och en turbo på en fartygsdiesel som har en omkrets på en meter eller mer. Eller varför inte mellan en ny personbilsturbo och en 30 år gammal penta... Suck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 7 Augusti , 2013 Hej Om du har nån hydroscand butik där du bor så är det inte dyrt att köpa en lämplig manometer och slang samt en nippel till insugningsröret. Då kan du mäta turbotrycket under det att du belastar motorn. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimb26 2 Postad 7 Augusti , 2013 Sucka på Coppertail, var inte meningen att irritera, därav ordvalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser