Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Seawing

Turbokontroll/test VP ADQA40B

Rekommendera Poster

har min motor monterad i akterruffen (trångt) på min Oxelö 30 och funderar på hur man lättast kontroller att turbon snurrar.

Har testat att varva motorn utan växel och den går jättefint samt lätt upp i 3600 varv, men skulle ändå vilja kolla turbon.

Obs, pågrund av fel propellerstigning så kan jag ej varva mer än 2600 varv med växel i.

Tar tacksamt emot råd.

Mvh  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte min här vid bryggan för tillfället.

Men det allra enklaste är nog att ta bort röret från luftfilterboxen.

Minns inte om det går att göra utan att ta bort själva boxen.

Men ett enkelt arbete vilket som.

Med röret borta får du in fingrarna så att du kan känna på kompressorhjulet.

Lite axialglapp är normalt men det ska inte finnas något märkbart radialglapp.

Turbinen ska snurra åtminstone hyfsat lätt.

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18323.aspx

 

(går tydligen inte att skapa länkar när man skriver på iphonen. Du får kopiera och klistra)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coppertail - du menar tvärt om eller hur, lite radiellt men inget axialt inte sant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag osäker på begreppen

Men jag tror jag menar rätt den här gången :)

 

Genom insuget når man ju kompressorhjulet som ju sitter på samma axel som turbinhjulet på avgassidan. Som turbon är monterad på 40:orna så ligger ju axeln vågrätt.

Alltså så brukar man i det här fallet kunna rucka kompressorhjulet lite in och ut. Däremot är det obra om hjulet glappar upp och ner så att säga.

Då kommer ju turbinen att slå i huset.

Det lilla glapp som finns i axelns längdriktning kanske försvinner mha smörjoljetrycket eller något?

Jag har aldrig kommit mig för att känna på turbinen med motorn igång ;)

 

Hursomhelst ska det inte finnas några stora glapp någonstans och turbinen ska snurra lätt hela varvet runt utan några konstiga hack eller så.

 

Men om turbon är såå slut lär det ha märkts på blåröken för länge sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför besvarade du inte frågan själv då?

Jag tror nog att TS själv kan googla fram allehanda teoretiska resonemang.

 

Nu svarade jag på hur jag upplever turbon på min egen AQAD40 som fungerar utmärkt.

 

I länken som du kanske själv läst står det i generella ordalag om att ett axiaglapp inte bör överstiga 0,5 mm. Det stämmer nog rätt bra med vad jag upplevt.

 

Sen skiljer det lite på en personbilsturbo och en turbo på en fartygsdiesel som har en omkrets på en meter eller mer.

Eller varför inte mellan en ny personbilsturbo och en 30 år gammal penta...

 

Suck!

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Om du har nån hydroscand butik där du bor så är det inte dyrt att köpa en lämplig manometer och slang samt en nippel till insugningsröret. Då kan du mäta turbotrycket under det att du belastar motorn.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sucka på Coppertail, var inte meningen att irritera, därav ordvalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...