Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Rili

Elektrisk choke till MD 11C

Rekommendera Poster

Har en md 11C där choken består av en tryck knapp på blocket,har funderingar på att montera en elektrisk tryck/dragmagnet som gör jobbet istället för att öppna motorluckan varje gång då motorn kräver choke. Finns någon som vet vilken typ av tryck/dragmagnet som passar sig bäst för ändamålet, tar gärna emot alla tips hur man kan bygga en själv eller om det finns att köpa. Tackar på förhand! /Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan ! Du frågar angående, en Volvo MD11c. Denna motor, är väl en diesel. På Dieslar brukar det väl inte finnas choke ? Jag har själv i min båt, en motor av samma serie, en Volvo MD17C. Där finns det ingen choke men väl, åvanpå, varje cylinder, en halvkompressions-spak. Den behöver man, normalt inte röra ! Det är bara vid service ändamål, mann behöver röra spakarna ! Det där med tryck knapp på blocket voro interessant och veta, vad dumenar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! På höger sida av bränslepumpen/filtret sitter det en kallstarts knapp(fjäder belastad), även en diesel behöver hjälp vid kallstart. En god vän till mig har en MD2:a och på den så sitter det en manuell choke. Tittar jag i offerten (comfort32) från 1978 så kan man välja mellan kallstartsknapp, manuell choke eller elektrisk. Den benmämns även som kallstarts knapp i handboken till motorn. Tycker att den är trögstartad när det är kallt ute, har dock aldrig provat knappen då jag hittade den efter upptagning, har endast ägt båten i 8 mån. /Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

OK, det där med kallstartknapp, det är mer än vad jag har hört ? Den snapp eller spak, som finns på bränslepumpen, är till för att pumpa upp diesel efter mann t.ex. har bytt bränsle filtrer, eller mann luftar, alltså, trycker upp diesel. Om motorn har varit oanvänd länge så brukar dieseln rinna ner och motorn vid start inte får bränsle. I pumpen sitter det två stycken backventiler. En för in, och en för ut, till pumpmembranet. Men dessa backventiler brukar svikta. Spaken rör alltså denna pumpmembran, up och ner, och pumpar, fyller upp systemet. (har plockat isär pumpen många gånger) Jag hade problem ofta, att få igång motor, efter några dagars oänvändande. Jag installerade en elecktrisk, lyftpump,(Denna elecktriska membranpump,hittas i biltillbehörs affärerna) mellan tanken och motorns egen pump. Så varge gång när jag vrider på tändning börjar denna pump att pumpa upp bränsle och ger tryck till motorns egen pump. START PROBLEMEN FÖRSVANN!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det är möjligt att backventilen inte fungerar som den ska och att den har problem med att pumpa diesel, tror inte att den är lika svårstartad som du beskriver din motor, men en likhet finns det och det är att den är mer svårstartad ju längre den står, så det kan absolut vara värt att titta närmare på dom punkter som du beskriver samt lösningar. /Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veldigt interessant løsnig.

Jeg sliter med start av min MD11C, starter alltid men litt tregt. Lar du denne pumpen gå hele tiden, eller kjører du den kun et øyeblikk for å tilføre litt diesel ?

 

Stein

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD11C har kallstarthjälp. Den får då extra mycket bränsle. På motorn finns vid gasspaken en spak som ger denna extradosering.

Kolla på motorn om den går tillräckligt lätt för att en dragmagnet kan klara av att vrida på den.

På min motor får man ta i rätt duktigt om jag kommer ihåg rätt men det kan vara kärvning i vajern (som min båt är utrustad med).

Jag brukar också dra på extra mycket gas när den är morgontrött. Möjligen skulle det gå att låta en dragmagnet spärra i (via ett eget mekaniskt hopkok) på så sätt att ett extra gaspådrag  även ger choke när magneten drar. Då behöver inte magneten vara så stark.

Öppna motorhuven och kolla.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...