Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
lawea

Lite glapp kvar efter montering av hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Jag bytte från teleflex till hydraulstyrning och det blev ett rejält lyft. Men mycket vill ha mer :-) Helt stum som i en bil blir nog aldrig styrningen, men det finns ett glapp kvar som borde gå att åtgärda.

Styrningen sitter i en Flipper 666HT med Alpha One Gen 2 drev. Det är den cylinder som teleflexviren/hydraulkolven skruvas fast i som glappar ca 1 cm i sidled. Om det glappet gick att få bort/minska så skulle styrningen kännas bra mycket stummare. Är det någon som grejat med detta och vet om det är någon låsskruv eller liknande som rallat upp eller om det finns nå¨got annat man kan/bör göra åt det eller om det bara är att acceptera?

En annan sak jag upptäckt är att om jag kör rakt fram en stund utan rattutslag är det som om styrningen fastnar en aning så att den är lite trögare i början av rörelsen. Den är liksom inte lika följsam de första graderna i rattutslaget som den annars är. Om jag däremot svänger fram och tillbaka över samma punkt/samma styrutslag där det nyss var lite trögt initialt så är det inga problem. Då går allt mjukt och fint.

Bägge problemen är egenligen rätt marginella men vore toppen om de gick att åtgärda. Då skulle styrningen vara 100% bra istället för 95%.

Hydraulstyrningen var hur som helst ett rejält lyft!

Tacksam för idéer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glappet du pratar om, är manöverventilen för servostyrningen. Det mäste finnas där, för att servon ska fungera. Det andra problemet beror på backventilerna i rattpumpen. Du kan ta bort dem, för att få en följsammare styrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det verkligen vara manöverventilen? Man ser hur hela hylsan (alltså den runda grej som har de utanpåliggande gängorna för teleflexvajern och som styrpinnen rör sig i) rör sig i sidled lite.

Skönt att få höra att trögheten sitter i backventilerna! då är det alltså inget fel med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...