Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
KlasseN

Utombordare - suger ej bensin

Rekommendera Poster

Hej!



jag skulle vara otroligt tacksam för lite tips som kan leda till att jag kan laga 4-taktaren som börjat bete sig konstigt:

Typ: 4-takt, Yamaha, 15 häst

Fel: Motorn startar som vanligt efter pumpning (blåsa på bensinslangen). Går sedan felfritt i 30-60 sekunder innan den dör under nedvarvning - som om det vore bensinstopp. Om man under färden pumpar i blåsan går den utan problem.

Testat: Problemet kom plötsligt så jag trodde först det kunde ha att göra med att motorn under tomgång gått ner lite i dyn. Tänkte det kunde vara stopp i kylarvattnets inlopp - men det verkar vara ok. 

Några idéer?

Tack på förhand!

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har membranet eller klaffarna i bränslepumpen gått sönder/felar. Om du tar bort slangarna in o ut på bränslepumpen och sätter för ett finger så skall du känna att den suger respektive blåser när du kör runt motorn på startmotorn.

 

Lycka till Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Bensinpumpen verkar ha pajat som påpekats ovan, ditt slangblåse-pumpande kan bara fylla förgasarns/-arnas flottörhus med en bensinmängd som sen rätt typiskt räcker 30-60 sekunder.


[Fyrtaktares BENSINPUMP är väl liksom tvåtaktares av membran-typ, dock inte direktdriven av vevhusets tryckvariation utan istället av en ickeroterande stång som via en mellandel (18.plunger) tvingas till en fram/återgående rörelse av nån roterande och knuffande axelnock inuti motorn? Membran är alltså en litet större gummivägg som tvingas att vickar hit&dit (16 och 21 diaphragm). Detta förändrar volymen i ett pumphus14 och två backventiler (15) öppnar sen påpassligt vid varje pumpslag enbart då flödet går i rätt riktning. (I princip är pumpen alltså bara en energikrävande tvångsförändring av pumphusvolym försedd med backventiler i både in- och utlopp. Liksom slangblåse-pumpen och rent av våra egna dunkande hjärtmuskelpumpar. Ursäkta om det blev övertydligt, men men. ;)]

Obs. att den länkade exempel-skissen ovan är litet slumpvald bland många modellvarianter och inte duger till reservdels-beställning rakt av. Förmodligen kan du själv bäst avgöra vilken skiss och ev. reservdelsnummer som gäller. Nå, skulle i.a.f. själv också riktat sökarljuset mot bensinpumpen, verkar som sagt ha lagt av!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er båda! Provade tipset med att ta av blåsan och testa dess funktion. Mycket riktigt var det där felet satt. Det var inget sug. 

Har nu åkt och införskaffat en ny blåsa och installerat den. Nu fungerar allt igen!

TACK Thomas-1 och Seawing!

Hälsningar,

Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allas intresse kan jag nämna att jag samtidigt som inköpet av blåsa även köpte ny blåsa och slang från Norberg Nilsson till en gammal Johnson 25-häst. Originalet skulle kosta närmare 600kr medan en kopia skulle kosta 250. Köpte kopian. Nu 1 år senare är slang + blåsa sönder igen och helt stela i gummit.

 

Slutsats - köp original när det kommer till slang + blåsa. Dessa höll 15 år innan de behövde bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...