Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Braak

Sängkläder i microfiber

Rekommendera Poster

Efter några fuktiga nätter i båten har jag nu bytt ut mina sängkläder från Ikea (100% bomull) till gripsholms bäddset i microfiber. Vilken skillnad det blev!!! Ingen fuktighetskänsla alls kvar. Nu till det lilla problemet. Gripsholm tillverkar bara underlakan för enkelsäng. Vet någon där ute vart man kan få tag på underlakan i detta material för dubbelsäng? Alternativt att nån har provat något annat fabrikat med gott resultat..

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bomull har ju nackdelen att hålla fukt, därför är det tex olämpligt som sportunderkläder. Men bomull har en stor fördel, det brinner  dåligt. Microfiber är väl polyester? Som brinner väldigt bra? I USA där misstag och dåliga produkter kostar företagen fantasi summor finns tex inga pyjamasar av polyester. De hemska brännskador som drabbat folk har kostat föertagen hundratals miljoner dollar i skadestånd.

Så kolla att microfibern är brandsäker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte svar på TS fråga men från den här sommaren har jag bytt från sovtäcke till ett täcke i siden. Ett riktigt lyft!

Den stora fördelen som jag ser det är att det aldrig blir fuktigt eller svettigt. Sällan kallt heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KristerN var hittade du täckena? Låter svalt och gott att sova i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Täckena är köpta på Sidenselma. Har butik i Uppsala och i centrala Stockholm. Dyra men jag är mycket nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns det fuktigt i kojen så kan det vara en fingervisning att öppna och släppa in lite luft. Kände det nån gång i sommar och efter en stund slutade det klibba.

En hygrometer hade nog visat nära 100% och båten börjar mögla. Värme och fukt ger lätt mögel och skutlukt i båten.

Men inte nåt illa sagt om att byta bommullslakanen mot siden eller sammet men komplettera med hygrometer för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en liten avfuktare på Jula, som jag för första säsongen haft med. Kommer man in i jästhamn och har 220, så kopplas den in direkt. En liter fukt kördes ut på en dag och ett helt annat klimat i båten. Torrbollar är leksaker om man jämför med denna. Absolut torrt i sängkläderna.

post-7729-1394237607,2597_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jästhamn, mycket fukt och hög temperatur låter som en perfekt grogrund för mögel. wink

Skämt åsido, ett bra tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

I vår båt bäddar vi med sängkläder från en designlinje av Paloma Picasso. Kvaliteten är som ett mellanting mellan tunn, skön bomull och siden. På tal om kondensproblem så är det inget som vi har i vår 31.a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...