Braak 0 Postad 6 Augusti , 2013 Efter några fuktiga nätter i båten har jag nu bytt ut mina sängkläder från Ikea (100% bomull) till gripsholms bäddset i microfiber. Vilken skillnad det blev!!! Ingen fuktighetskänsla alls kvar. Nu till det lilla problemet. Gripsholm tillverkar bara underlakan för enkelsäng. Vet någon där ute vart man kan få tag på underlakan i detta material för dubbelsäng? Alternativt att nån har provat något annat fabrikat med gott resultat.. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2013 Bomull har ju nackdelen att hålla fukt, därför är det tex olämpligt som sportunderkläder. Men bomull har en stor fördel, det brinner dåligt. Microfiber är väl polyester? Som brinner väldigt bra? I USA där misstag och dåliga produkter kostar företagen fantasi summor finns tex inga pyjamasar av polyester. De hemska brännskador som drabbat folk har kostat föertagen hundratals miljoner dollar i skadestånd. Så kolla att microfibern är brandsäker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 6 Augusti , 2013 Inte svar på TS fråga men från den här sommaren har jag bytt från sovtäcke till ett täcke i siden. Ett riktigt lyft! Den stora fördelen som jag ser det är att det aldrig blir fuktigt eller svettigt. Sällan kallt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 7 Augusti , 2013 KristerN var hittade du täckena? Låter svalt och gott att sova i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 8 Augusti , 2013 Täckena är köpta på Sidenselma. Har butik i Uppsala och i centrala Stockholm. Dyra men jag är mycket nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Augusti , 2013 Känns det fuktigt i kojen så kan det vara en fingervisning att öppna och släppa in lite luft. Kände det nån gång i sommar och efter en stund slutade det klibba. En hygrometer hade nog visat nära 100% och båten börjar mögla. Värme och fukt ger lätt mögel och skutlukt i båten. Men inte nåt illa sagt om att byta bommullslakanen mot siden eller sammet men komplettera med hygrometer för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 8 Augusti , 2013 Köpte en liten avfuktare på Jula, som jag för första säsongen haft med. Kommer man in i jästhamn och har 220, så kopplas den in direkt. En liter fukt kördes ut på en dag och ett helt annat klimat i båten. Torrbollar är leksaker om man jämför med denna. Absolut torrt i sängkläderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Augusti , 2013 Gilla knappen hade varit intryckt om den fans :-) Bra tips ...tack ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 9 Augusti , 2013 Ja, jästhamn, mycket fukt och hög temperatur låter som en perfekt grogrund för mögel. Skämt åsido, ett bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 23 Augusti , 2013 I vår båt bäddar vi med sängkläder från en designlinje av Paloma Picasso. Kvaliteten är som ett mellanting mellan tunn, skön bomull och siden. På tal om kondensproblem så är det inget som vi har i vår 31.a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser