Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gurra

Varmt startbatteri. Fel på regulator eller batteri?

Rekommendera Poster

Hallå!

Förra helgen så blev mitt startbatteri så varmt att det gasade rejält och mer eller mindre kokade. Detta var andra gången i rad som det inträffade. Tyvärr hade jag dålig koll på startbatterispänningen under tiden (2h) då vi körde med motor.

Däremot så låg spänningen från batteriet på ca 15,7 V lång tid (kanske 30minuter) efter att vi stängt av motorn. Startbatteriet är ett 100Ah Varta Dynamic Silver som är ca 3år gammalt. Dagen efter var spänningen från startbatteriet, som även underhållsladdas via solpanelen via CTEK 250S Dual, mer normala ca 12,7V 

Frågan är vad som är huvudfelet. Laddningsregulatorn eller startbatteriet, eller ev både och?

Om batteriet är kass, kan det då lura regulatorn att höja spänningen till någon typ av max spänning?

Någon som kan tipsa om vad kan jag kontrollera för att hitta felet?

Känns helt klart olustigt att köra med motorn när batteriet gasar så kraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15.7V efter avstängning låter som att laddregulatorn ger för mycket. Borde inte ladda mer än till ca 14,2-14,5V. Kan du inte mäta och gasa lite på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som fel på regulatorn, den ger för hög spänning.

Bara en idé - går det att ladda via Ctek-en, eller det kanske du gör? Då borde Ctek-en begränsa laddspänningen till vettiga värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanelen laddar med kanske 4A, via CTEK och ger då alltid normala spänning. Men eftersom det är så pass mkt svagar ström så vet jag inte vad det säger om batteriets status ändå. Batteriet är underhållsfritt och har inga lättåtkommliga pluggar att kolla syran i.

CTEK Smartpass och 250S Dual begränsar inte generatorns spänning till startbatteriet. Däremot begränsar den spänningen från generatorn/startbatteriet när den underhållsladdar förbrukningsbatterierna, och det såg helt ok ut.

Nästa gång jag är vid båten tänkte jag

- dubbelkolla kablarna mellan generatorn/regulatorn och startbatteri. Tror t.ex att det fanns en gul spänningsgivarkabel

- tomgångsköra och mäta spänning vid generatorn och jämföra med spänning vid startbatteriet.

Såg på nätet att en orginal regulator till VP D2-55 60A generator kostade en del... 2700:-!

Start&Generator har däremot  Paris-Rhone för mer humana 514:- eller 437:- 

Kanske blir till att ringa dit direkt och se vad de tycker.

Men som ni skriver, det lutar väl åt att det är regulatorn vid generatorn som är kass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det fel på regulatorn men det viktigaste är att spänningen inte fortsätter att vara för hög, det kommer att förpassa batteriet till batteriernas egen himmel. Väldigt bra är att ha en voltmeter inkopplad så ser man direkt om laddning/status verkar ok. Jag har en enkelt digitalinstument kopplat så att det är ingång när motorströmmen är på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att den gula är kopplad. Bästa sättet att mäta vid generatorn. Eller sätt den gula på generatorns plus som den är vid leveransen. Finns nog en flatstift på den grova pluskabelns polskruv.

 

Kan tänka att generatorn ger nån slags maxspänning när avkänningen från batteriets plus är bruten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt. Går regulatorn sönder får man ingen laddning alls, det är min erfarenhet. Sätter man dioder mellan B+ och Gul så får man lätt upp spänningen, jag testade och fick drygt 17V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Idag har jag varit och kollat till båten. Det visade sig att den gula batterikabeln till regulatorn var kopplad till förbrukningsbatterierna, men laddkabeln till startbatteriet. Då kan det förståss uppstå konstiga situationer. blush

Nu ska jag koppla om och då är jag övertygad om att det löser sig!

Tack för alla hjälpsamma tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst?

 

Vilken spänning fick då ditt startbatteri?

 

Vanligen har man separerat start och husbatteri med två dioder och nån större skillnad gör det inte om den gula sitter på endera batteriet. Det ska bli samma späningsfall över dioderna och generatorn kompenserar spänningsfall i diod och kablar så spänningen blir samma som på generatorns poler.

 

Kanske du inte hade förbindning när den gula satt på startbatteriet.

 

Kolla för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte laddat via generatorn någon längre tid utan bara som test, men principiellt var det fel kopplat tidigare.

Förra året fördelades laddningen från generatorn via en diod-apparat. Den kopplade jag dock bort när jag installerade CTEK apparaterna, dessutom kopplade jag bort laddkabeln till förbrukarbatt. Nu laddar generatorn bara startbatteriet direkt sedan fördelar CTEK:erna fördelningen till förbrukningsbanken vid behov.

När jag tomgångkörde nyss hade jag ca 13,9 på båda batterierna. Hade jag varvat upp lite hade jag säkert nått 14,4... När jag slutade hade jag ca 12,7 på start och 13,4 på förbrukning. Förbrukningsbatt laddas alltid även via solcell via CTEK. Det kan ha varit solcell- effekten som lurade regulatorn att höja spänningen tidigare.

Så nu borde det vara rätt. Hoppas bara inte startbatteriet fått för mkt stryk bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...