Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
draco

insprutning vs förgasare

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det är svårt att sätta in insprutning från b230 f motor i min b230A. Jag har delarna frågan e man kan eller inte?. är det svårt med givare och styrbox mm?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att montera in en B230 med mek. insprutning, avråddes att välja den med elektronik då den inte tål miljön på sjön. Hade säkert gått bra det med. Kolla en som gjort samma sak och dokumenterat det alldeles utomordentligt, http://ockelbo.plars.org/. Lite tveksam till din idé till avgaslimpa, tror att du behöver kylmantel runt röret, inte bara spruta vatten på det. Gör ett dubbelmantlat istället, ta in vattnet längst ned och ut högst upp. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, för att täta avgashålen till reningen passar M8 insex försänkt alldeles utmärkt, då slipper man svetsa igen och krångla med annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde från två Volvomekar att elektronik för bilar inte var så bra i marin miljö. Min AQ145 är i grunden en B23, men med två solexförgasare och annat tändsystem. Enligt de här herrarna skiljer sig det mesta. Som parentes: De tyckte också att brytare kunde vara att föredra framför brytarlöst då det är lättare att felsöka och åtgärda. Men själv har jag ingen erfarenhet av det så jag har ingen egen åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Generellt är det kanske inte helt lyckat att sätta insprutning på en båtmotor, om man inte tycker det är roligt att fixa och testa förstås. Skälen är: * Insprutningen från en bil är ju inte riktigt gjord för samma driftförhållanden som en båtmotor. Att köra båt och ligga på 4 000 varv som marchfart är ju ungefär som att ligga i uppförslut med husvagn hela tiden. * Insprutningen är lite känsligare för taskigt bränsle och vatten/fukt i bränslet än en förgasare. * Blir det fel så står man där med skägget i brevlådan. En förgasare tvärdör ju i princip aldrig. * Vinsterna med insprutning kontra förgasare är mindre på en båt än på en bil p g a de olika driftförhållandena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del var svaret enkelt, B230 gick inte mer än 3900 varv med enkelförgasare, dubbla med insprutningsrör skulle kosta ca. 10500,- och en motor med insprut på skroten 500,-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plarsa

Jag ser inga fördelar med förgasare. Dom blir osynkade och är generellt svåra att ställa in. När jag efter vinterförvaringen tryckte på startknappen så hoppade motorn igång med en gång. Utan att jag ens nuddade gasreglaget. Jag kommer att återkomma efter sommarens långtest. Men jag misstänker att motorn bara kommer gå så länge den får olja och bensin. Jag har en b23e (AQ145e:-) ) mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...