heckles 0 Postad 5 Augusti , 2013 Hej på er, Jag är ny på forumet och även om jag är en relativt van båtmänniska så har jag aldrig ägt en egen båt. Men nu är det dags att förverkliga den drömmen. Jag har ett objekt som jag kollar på nu, en Ryds 570 DC från -89 med en Mercury Optimax 90 från 2011 (med 30 driftstimmar). Prislappen är satt till 139.00 exkl båtvagn och GPS (tidigare ägaren har enbart kört med iPad). I övrigt så verkar det mesta finnas. Men jag kan inte låta bli att tycka att det känns som en högt pris på en gammal båt även om motorn är ny. Vad säger ni sjöbjörnar, är den uppsättningen något att ha? Båten kommer gå på östkusten, mestadels inomskärs. Har blivit rekommenderad att kolla på båtar i 6-metersklassen av förstå-sig-på'are. Var tidigare inne på bowrider, typ Bella 512 Excel. 6-meters av den modellen är antingen amerikanare eller lite utanför min budget. Jag vill helst undvika amerikanare, främst p.g.a att de envisas med att ha heltäckningsmattor i sina båtar. Löjligt kanske, men sån är jag. PS. båten jag kollar på är denna.http://www.blocket.se/gavleborg/Ryds_570_dc_48311764.htm?ca=5&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Augusti , 2013 En tämligen misslyckad design det där. En båt ska åtminstone ha nåt vackert i sej men dom där är bara rätt igenom fula. Men det är såklart bara min åsikt. Vad är förstsejpåarnas argument att inte köpa en femmeters bow rider..? Tycker du ska köpa en båt du vill ha, inte en som nån annan vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heckles 0 Postad 6 Augusti , 2013 Smaken är som baken antar jag. Jag tycker inte den ser allt för pjåkig ut, påminner om de flesta DC-båtar. Som jag tolkat det så menar man att en 6-meters går bättre i lite högre sjö (vilket inte är helt ovanligt här i trakten). Men jag vet inte, därför jag undrar om detta är ett vettigt köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 6 Augusti , 2013 Jag tycker det är för dyrt. Och motorn är inte ny. Det är 2013 nu. För samma peng har du mycket att välja mellan. Men är du nöjd så är det nog inget fel på varken båt eller motor. Lycka till i ditt båtägande. Ett tips kolla utanför sverige. Typ holland, tyskland, england. http://www.botentekoop.nl/speed-en-sportboten/1221630/prins-620-2009.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heckles 0 Postad 6 Augusti , 2013 Tycker personligen att priset är väl högt. Jag kan ju få tag i ex en Uttern 5500DC för ungefär samma pengar. En modell som både är snyggare och nyare, dock med några år äldre motor. Jag vill ju inte bli sittandes med en båt som helt saknar andrahandsvärde, vill ju kunna byta upp mig alt. sälja av om det inte blir som man tänkt sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 7 Augusti , 2013 Tycker också att det var för dyrt. Tänk på att du kanske vill byta om några år och då är det jobbigt att ha betalat ett överpris som du får rea ut senare. Har själv haft DC (Yamarin 64DC) och nu när jag sålde den innan midsommar, så var det ett otroligt drag efter den båten. Åker nu 5.5meters bowrider. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 7 Augusti , 2013 Det är en bra båt! Kanske passar dig bra med en DC? Jag köper hellre äldre båt med nyare motor än tvärtom. Båten är ju lättare att checka, och är den välvårdad så...... Även om den är nedsatt så är 139 säkert ett prutbart pris, så då kanske det blir helt rätt. Kanske lite dyr men inte överprissatt, tycker jag. Skaffa dig en uppfattning om skick och jämför med andra objekt du vill ha. Tycker trots allt att motor är ganska ny..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser