Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Supercykeln

Amigo 23 eller Maxi 68

Rekommendera Poster

Hej,

Är en kille på 19 år som alltid gillat att segla och har alltid varit ute på havet på om sommrarna med familjen i vår gemensamma segelbåt. Dock känner jag nu att det är dags att stå på egna ben och investera i en egen båt. Har tänkt mig ett tak på 30 000 kr och Maxi 68 och Amigo 23 verkar vara två av de bästa alternativen att köpa när man ska köpa sin första egna båt. Behöver nog även en del träning så det ska helst vara en bra nybörjarbåt med mycket utrymme för storleken. 

Jag undrar helt enkelt vilken ni tycker vore bäst elr om ni har andra förslag som vore kanske lika bra i samma storleksklass. Är öppen för förslag. :)

Mvh Gustav A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två ganska olika båtar om man tittar på egenskaperna. Vad önskar du få ut av en båt - ja, förutom prislappen då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker mig mindre utflykter på några dagar tops. Att det bör vara bekvämt för 2 personer men fler kan få plats. Seglingsegenskaperna bör vara hyfsade så att man ändå kan njuta och inte känna att det bara är jobbigt. Sånt jag bara kommer på nu i farten. Är inte på något sätt en expert inom detta område om man säger så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 30.000 kr och med de kriterierna finns massor med olika båtar. Men istället för att alla börjar kasta fram en massa olika båtar med vitt skilda egenskaper och båtar som kostar ungefär det dubbla mot budgeten är det bra att kunna ta fram vad det är du önskar.

Försök att lista och rangordna egenskaperna - t ex snabb, trygg, rymlig, finish, kappseglingsbar, jollelik, klassiska linjer, spännande seglingsegenskaper... tja, du förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägde en Maxi 68 mellan -88 och -01. Åkte många vändor upp och ner i Bohuslän och den fungerade bra att bo i uppemot ett par veckor. Det enda jag saknade var riktig båt-toa och diskho. Har sett att många satt in diskho numera.

En del köper båt med hjärtat, andra med huvudet. Är nog själv den som köpt med hjärtat. Tror valet kan klarna om du åker och tittar på några av varje sort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har seglat en hel del med båda dessa båtar.

Amigo har jag ägt under några år, och min svåger äger en Maxi 68 som jag lånat då och då.

Amigo 23

- Bra byggstandard

- Vacker

- Seglar mycket fint

- Långsam

Maxi 68

- Massproducerad, och känns lite billig

- Praktisk

- Rymlig

- Ful (helt objektivt...)

- Stor sittbrunn

- Inte fullt lika långsam

I dag hade jag nog valt 68:an pga av att den är mest praktisk. Men båda båtarna duger gott till att kryssa fram och tillbaks längs vårt avlånga land.

Men så finns det ju en hel del andra båtar också. Eftersom du efterfrågar rymliga båter, kolla t ex på Leisure 22/23. Guy 22 har en annorlunda planslösning som verkar bra. Misil?

Lycka till med köpet!

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Nils, även om jag för säkerhets skull hellre påstår att maxin är ful subjektivt sett. ;-)

Har kvar min gamla Amigo23 sen drygt 30 år tillbaka - och den skall jag åldras vidare med! (Men skicka ändå ett pm ifall du har vägarna förbi Göteborg så kan vi kanske göra en liten testsegling om så önskas.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan säkert få en vettig 77a för 30kkr i dagsläget... En bra nybörjarbåt även den, trygg och verkligen stora utrymmen för sin storlek. Nackdelen jmft med 68an är ju att den är mastheadriggad, dvs en stor genua att baxa runt.

Men för en ung grabb skulle jag vilja påstå att genuan är ett smärre bekymmer och resten väger upp det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...