_Wille_ 0 Postad 1 Mars , 2005 Hej alla, Jag har sett att många av er sedan den 22 februari då sidan startades följt utvecklingen på min hemsida. Tyvärr blev den lite ostrukturerad men nu är allt uppdaterat med ett bättre gränssnitt. Hoppas ni gillar det. Det mest spännande som är på gång är ett hemma-hos-reportage hos båtbyggaren! De allra bästa /Wille http://goto.glocalnet.net/hem_till_ekbacken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 2 Mars , 2005 Det var intressant att läsa om Eran pärla, den ser ju som ny ut, samt om Dina efterforskningar uppe i Östhammar-Öregrund. Själv är jag intresserad av att finna information om den bortgågne båtbyggaren Malte Petterson i Öregrund som Du nämde på Din hemsida. Vill gärna ha kontakt med någon som jobbat med Malte på senare år. Hör av Er. Han var ju träbåtsbyggare från början men gick ju över till plast och byggde dom fina solviggbåtarna, bl.a den välseglande Solvigg 26 som jag lyckats få ihop kringspridda formar till. Oj nu blev det visst lite styren i Träsnack. För att få andas lite trädamm och linoljeångor håller jag själv på med ett stort träjobb, renovering, varför jag tycker det ska bli roligt och intressant att få läsa vidare om Dina träjobb. Måste nog ta mej en promenad utefter Ekbacken i vår. Tack för trevlig läsning. Mvh gunnaro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 2 Mars , 2005 Hej Gunnar, Det var roligt att du gillar sidan! Bor du i Åkersbergatrakten? Jag skickar ett separat mail till dig med tips på vilka du ska kontakta. Om någon forskar kring båtbyggare och varv i Öregrund/Östhammar är det bara att skicka ett mail! Jag har möjlighet att hitta information om de ca 20-30 varven som fanns genom de kontakter jag etablerat! Och ni kommer att förvånas över hur hjälpsamma folk i Östhammar/Öregrund är!!! Lycka till med forskandet! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 2 Mars , 2005 Vad det gäller Malte Pettersson: Malte föddes 1924 och startade ett båtbyggeri med Hans Sörensen kring mitten av 40-talet. Efter ca 3 år bröt sig Malte ur och startade sitt eget varv. Hans nya varv var mer storskaligt och han utvecklade båten frisko i trä men gick sedan över till plast och solviggarna. Tragiskt nog blev Malte sjuk, hjärtinfarkt, och tvingades till en försäljning av varvet antingen 1981 eller 1982. Nya ägren av varvet gick i konkurs och konkursförvaltaren sålde till en herre som sedan drabbades av MS. Malte gick bort för två år sedan. De bästa /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 2 Mars , 2005 Hej Wille. Tack för mailet betr uppgifter på kontaktpersoner ang båtbyggaren Malte Petterson samt övrig intressant information. Bilder samt synpunkter på Solvigg 26 finns på Sailguide, synd att en så fin tillverkning dog ut, men vem vet kanske kan det bli en båt till framöver. Ska följa upp Ditt tips för jag vill ha tag i ritningar , teknisk information m.m. Alla synpunkter oich uppslag är av intresse. Med vänlig Ljusteröhälsning, gunnaro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 5 Mars , 2005 Ok, jag fick lite synpunkter på att bilderna på sidan var stora. Nu är de ordentligt komprimerade så hela sidan upplevs som avgjort snabbare. Tack för alla synpunkter! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krussedull 0 Postad 7 Maj , 2007 Hej! Har köpt en L28 (laurin 28), men kan inte identifiera den. Jag vet att det byggdes L28:or av bla Ahlbin och Waern i öregrund. Min L28 har plastskrov, plastdäck och sedan ruffen i trä. Det syns att den är byggd tidigt, dvs mitten till slutet på sextiotalet. Enligt uppgift är båtarna byggda i öregrund tvåsiffriga. Kan du hitta ngn slags info om detta vore jag ytterligt glad och tacksam. Bild kan skickas om så önskas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser