Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Lillen1983

Problem med min 2 hk!

Rekommendera Poster

Hej! Köpte en Evinrude 2hk 79:a för några veckor sen,men som knappt fungerar nu. Vi får inte igång den i startläget utan den går bara igång i fast-läget,och när den väl går igång så är det knappt nåt varv. Drar man spaken till max så dör den. Vi har tvättat förgasaren (ultraljudstvätt)och bytt packningar men ingen skillnad. Nån kunnig som har nån ide om vad som kan va fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lillen!

 

Jag fick en Johnson 2hkr -76 i mina händer för en månad sedan. Tror den liknar din motor en hel del. Använde den på gummijollen. Hade ingen manual och hade en del dråpliga problem inledningsvis:

* aha, en bensinkran undertill, hade jag ingen aaaning om

* vad lustigt, om man inte skruvar upp luftskruven på tanklocket till max (=låst läge) så skruvar den in sig själv med vådlig fart :-D

 

Antar att du redan har koll på dessa saker och hur choken ska användas, samt att impellern är i gott skick?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,har dock inte kollat impellern! Men man ska väl få varv i motorn om nu impellern skulle va dålig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att du kanske redan hade koll på det där. Ledsen om jag påpekade självklarheter. Visst får du varv även med en dålig impeller...ända tills kolven nyper. Har man otur får man skador i tex loppet, kolven och/eller ringar då. Nu tror jag inte att det är ditt problem för jag har hört att dessa motorer nästan lika gärna hade kunnat vara luftkylda. Själv bytte jag impeller, växelhusolja och tändstift så snart jag fick motorn men det var mest för säkerhets skull.

 

Du har säkert redan kollat om bränsleledningarna är hela, inte igensatta, soppan fräsch, tanken ren?

Stiftet torrt eller blött, sotigt eller bränt, tändkabeln inte sprucken etc?

 

Jag upplevde också att min motor var känslig för hur choken stod. Full choke vid kallstart, halv choke annars dvs även vid varmstart, och sedan fick man skjuta in choken nästan ända in när den gått en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har brytarspetsar. Har du kollat dom? Och du måste har hög och lågfartsmunstyckena någorlunda rätt om den ska funka. Jag har en 80 a som funkar bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Idag så starta vi motorn utan att ha den i vattentunnan och då fick vi den att gå bra,eller den varva iaf! Men så fort vi la den i vatten så dog den,mycket märkligt! Sen så såg märkte vi att den inte pumpade ut vatten och blev varm direkt vilket är förstårligt. Den har inte skurit det kollade vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en handbok HÄR.

Skumt att den inte gillar vatten, kanske har det med motståndet i avgasröret att göra? Tvåtaktare brukar ju ha litet avstämda avgasrör enligt DENNA animation (det gröna är oförbränd gas som tvingas tillbaka in i cylindern i.a.f. vid högre varval). Vete katten, hade nog kollat ytterligare på kompression och förgasning. Samt fixat kylvattenflödet givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, har du varvat den utan att ha den i vatten är det stor risk för att impellern är körd, om den nu inte redan var det. Den där motorn saknar friläge. När den får större motstånd (pga propellerns grepp i vattnet) verkar den inte orka med längre. För lite bränsle? Har ni kört slut på tanken någon gång så att skit kan ha sugits in i förgasaren?

 

Hade det varit min motor (och den hade gått bra när jag köpte den) så hade jag bytt impeller och blåst i vattenröret upp från vattenpumpen för att se att det är fritt flöde där, och kollat att bränsleslangarna inte är spruckna eller delvis igensatta. Nästa steg för min del hade varit att ge mig på förgasaren. Fast jag är ju ingen expert, förstås ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar mej till minnes då jag som tonnåring på 50talet fick en penta s80 jag släpa den på cykelramen till ekan. Den gjorde några startförsök o sedan STENDÖD stiften sura o jag sur. tog hem fanskapet hände på en planka mellan två björkar linda om startsnöret o motorn starta o gick klockrent. Tillbaka till båten, rodde ut motorn hosta till därefter stendöd sur, tillbaka till plankan och se motorn small i gång. Efter ett antal vändor konstaterades (rosthål i ena cyl. mot toppen ) Den sög nämligen i sej vatten, därav sura stift kan det månn va ditt problem. Ett tips   mvh   och  lycka till    facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställt en ny impeller så får vi se om det blir bättre! Får jag den inte att funka nu så sänker jag motorn i ån:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kollas upp! Vet inte hur jag ska förklara detta. Vi skruva dän stiftet igår och såg att där det blir gnista så gick det emot. Vi böjde tillbaka så det vart mellanrum och satte tillbaka stiftet. Försökte få igång den men inget liv,kollade stiftet igen och samma problem det låg emot. Bara bekymmer med fanskapet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du har fel stift.

Eller tappat brickan under stiftet så det kommer för djupt in i cylindern.

Kolven slår ihop gnistgapet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter helkonstigt. Med fel stift där elektroderna slås ihop så skulle den ju inte varva fint på land, så att säga? Räcker väl isf med att kolven bara roterar ett par varv så är elektroderna ihopslagna? Har du något foto?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns stift med både långa och korta gängor beroende på vilken topp de ska sitta på.

Kolla att du har rätt stift till din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det olika långa stift, ibland tom på identiska inombordsmotorer av samma årsmodell om t ex topplocken är bytta. Men om stiftet är så mycket för långt att elektroderna slås ihop fattar jag inte hur motorn kan varva. Elektroderna borde bankas ihop på bara några kolvslag, och väl ihopslagna är de kortslutna dvs ingen gnista. Hade det varit fel stift från början borde motorn aldrig ha kunnat varva alls. Om man däremot tappar brickan under meckandet kan man kanske få den här effekten.

 

Min motor skulle ha impeller 0382221 (Båtaccenten i Huddinge för 149 kr) samt tändstift Champion J6J, AC Delco M44C, eller motsvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter det rätt stift i och motorn startade direkt tills man körde den i tunnan,då den dog direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så den ej suger vatten genom topplockspackningen då startar den ej i vatten, stiftet blir bara (blött).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en sådan motor från 1980. Det är 30 år sedan nu så kanske jag minns fel men jag har för mig att det satt en sil inuti tanken på bränsleledningen, jag blåste tryckluft baklänges och tvättade sen tanken inuti, jag minns även att den läckte i genomgången och att jag fixade det med PP. Kolla hur det ser ut på din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte brytarspetsar på den igår för att se om det blev nån skillnad, problemet va bara att den inte starta överhuvudtaget. Nu kommer det inte ens nån gnista.. Så vad fan kan ha hänt? Innan bytet så hade den gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart har du gjort fel då. Eller är kondensatorn också dålig så den glappar t.ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...