Draglof 0 Postad 5 Augusti , 2013 Hej, Får överhettningstjut från gasreglaget. Fråga: Var i helskotta sitter termostaten på den här rackaren?? Jag kan inte hitta den så snart utgår jag ifrån att det inte finns någon? Om det inte är termostaten det är fel på så lär det kanske vara vattenpumpen? Var sitter i så fall denna? Har redan bytt impeller och växelhus olja och skvallerstrålen är hur fin som helst. Tacksam för era tankar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 5 Augusti , 2013 Bör sitta på samma sida som stiften, kolla efter en liten kåpa som är skruvad med 2-3 skruv. Det är impellern som är båtmotorns ''vattenpump'' ;0) Så det felet är ju eliminerat om du har fått dit det korrekt. Edit: termostat kan du köra utan för att kolla om tjutet upphör annars kan det var något tjall på kablarna mellan motor-reglage Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 5 Augusti , 2013 Mina tändstift sitter på kortsidan där bak på motorn och där finns inget av det du anger. Dock sitter där en mutter som jag googlat mig fram till kan användas till att fästa en angivare på om man vill. Rent logiskt sätt bör det ju bakom sitta en termostat, men då behöver jag montera bort tändstiften och det block de sitter på för att komma åt bakom. Detta vill jag dock inte ge mig på utan att jag vet att jag är på rätt spår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 5 Augusti , 2013 Serienummer på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 5 Augusti , 2013 9471113 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 5 Augusti , 2013 Byggd i Belgien. Nä du har rätt där, kollade sprängskisser och det finns endast en tempgivare, den du skrev om på din motor. Tempgivare satt på från 1987- så du sitter väl i skarven där kan. Jag tänka. Kolla hur skicket är på kablarna från motor-reglage även evetuell tempgivare om du hade en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 5 Augusti , 2013 Tack för dina ansträngningar! Inte för att jag blev riktigt klokare men det blir väl mitt problem Jag ska kolla kablarna, men sedan vet jag inte hur jag ska fortsätta felsöka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 5 Augusti , 2013 Har motorn separat oljesmörjning? Om den har det, kan det vara den som varnar? På min Mariner betyder konstant pip= överhettad motor Återkommande pip= oljenivå behållaren I värsta fall får du koppla bort summern i reglaget dock inget jag rekommenderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 5 Augusti , 2013 Motorn smörjs via oljeblandat drivmedel. Precis som du säger kan man ju fuska, men är ju inte så roligt om motorn bryter ihop. Måste försöka hitta vad som är galet. Har lagt ut lite krokar hos olika firmor via email så får jag se om jag kan få ytterligare hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Augusti , 2013 Kolla tempgivaren: Hittade denna info: Termperature: 240 Ohm vid 120 ° F och 33 Ohm vid 240 ° F http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.teleflexsierra.com/Temperature-Senders-for-Mercury-Mariner-Outboard-Motors/dm/store_id.373--view_id.487056&prev=/search%3Fq%3Dmercury%2Btemperature%2Bsender%2B12415%2Bohm%26biw%3D1280%26bih%3D862 Vill du vara helt säker kan du mäta motortemperaturen med en IR-mätare som finns t.ex på Klas i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 6 Augusti , 2013 Vad jag förstått finns det på denna modell varken termostat eller tempgivare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Augusti , 2013 Det måste finnas en tempgivare eller tempswitch. Hur skulle den annars kunna larma för hög temp? Leta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 6 Augusti , 2013 Här har du sprängskiss på motorblocket, givaren är nr:38 Vet att jag har en mariner liggandes som ej heller har denna tempgivare jag refererar till, det sitter istället en bult där original. Sign. Wanmar skrev till mig en gång att den är en extra tempgivare, varför det är så är väl ifall den ena skulle ge upp. Men som Guestsson skriver känner ju reglaget av att nåt värde är fel, så du får ta en ordentlig titt på motorn med lupp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 6 Augusti , 2013 Förstår inte riktigt var nr 38 skulle sitta i förhållande till allt annat på sprängskissen, men jag får väl kolla på detta de kommande dagarna. Den bult du beskriver har jag snett ner till vänster från tändstift 1. Dock har jag ingen susning vilken sorts funktion den skulle kunna ha... Jag återkommer när jag pillat sönder hela motorn och inte kan få ihop den igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 12 Augusti , 2013 Nu har jag pillat och meckat senaste veckan och hittat nr 38. Dock påstår den handeln jag varit i kontakt med att det är en elchoke solenoid + kolv jag hittat, men det tvivlar jag på (bifogat en av bilderna). Nån som kan bekräfta vad detta är om det inte är temperaturgivare? Om det nu är bulten vid tändstift ett som är något slags reserv, kan man då plocka bort den utan att det händer nåt? Jag kan för övrigt inte se att det är något fel på kablarna från reglaget till motorn så nästa steg blir att pilla sönder reglaget och se om det är något fel där inne... Tacksam för fortsatt hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Augusti , 2013 Det där är mycket riktigt choke solenoiden som dom säger. Nr6. På denna sprängskiss. Du har skruvat på fel ställe! Tempgivaren som du inte verkar finna på din motor ska sitta istället för den lilla pluggen vid stift 1, alternativt lite längre ner på topplocket Det ska sitta en kabel på givaren, ta bild på powerheadet och lägg upp. Edit: ta inte bort Pluggen då kommer det spruta vatten innaför motorkåpan ;0) Kablar kan se hela och fina ut med blotta ögat, bästa är att mäta upp dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Augusti , 2013 Håller med handlaren. Det runda skulle jag kalla ankare, dvs den del av solenoiden som rör sig då man kör ström i den omgivande spolen. Choken låter troligt. Du har ju via tidigare trådar tillgång till sprängskisser med listning av vad det är för prylar. Kolla där så slipper du nog undra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Augusti , 2013 Här har vi nog ett litet genombrott i sökandet! Kolla bifogad sprängskiss nr14. Det är en tempswitch, dock verkar det som att den är rätt dyr :0( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 12 Augusti , 2013 Tack för snabbt svara och fin sprängskiss! Då har man lärt sig något idag också! Som du ser på bilden sitter det alltså en plugg där du säger att tempgivare ska sitta men inte med någon kabel. Menar du att jag ska byta ut denna mot en tempgivare? Om ja, då måste jag lokalisera kabeln som ska anslutas dit... Något annat ställe längre ner kan jag inte se att det skulle finnas något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 12 Augusti , 2013 Är det rätt uppfattat av mig att denna då skulle sitta innanför plåten med tändstiften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Augusti , 2013 Nej! jag menar inte att du ska byta ut pluggen till en tempgivare, det är ju ifall man vill ha extra tempgivare och det behöver du ingen, koncentrera dej på kabeln vid tändstift 1. Lossa den, kanske bara har oxiderat så det är dålig kontakt. Använd lite sunt förnuft vid skruvandet så bör du fixa det, är du osäker får du väl lämna till nån motorkunnig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draglof 0 Postad 19 Augusti , 2013 Kabeln från stift 1 syns på bild. Räckte att jag nös på den så gick den av Får hoppas att det löser sig nu. Tack för hjälpen! Få se om jag kan hitta nåt ställe där jag kan köpa en ny... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 20 Augusti , 2013 Om du inte kan tillverka dig en egen kabel, vilket jag hade gett mig på i första hand. (ser ut som en sensor med en kabelsnutt som är förseglad med krympslang) Annars Prova ring Marinshopen, dom har och kan ta hem det mesta till humana piser. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser