Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
oscarsandell

Lite akut hjälp innan sommaren är slut!

Rekommendera Poster

Tja!

 

Jag har en suzuki motor, 2T med separat olja. Tror det är en tidig 90-talare.

Den startar, går på typ halvgas men rör jag gasen lite mer en till hälften så dör den. Har tagit bort alla 3 förgasarna och gjort rent flotörhusen. Alla soppa ledningar har jag tryckt och gjort rent å dom verkar va täta och ge bensin som dom ska. Jag har bytt stift och kollat så alla 3 går gnista och det får dom. 

 

När jag har båten på land och kör med spolmuff så verkar den funka som den ska. det är som att när den får för mycket motstånd så dör den? Jag har ställt förgasarna så bra jag kan. 

Hittade 1 sladd som satt lös. På bilden kan ni se att den kommer ut från själva motorn. någon som kan säga mig vart dom ska eller vart dom har suttit?

Kanske svårt att förstå mitt problem så här men alla tips är varmt välkomna! 

Med vänliga hälsningar Oscar från Västervik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tycker du ska ta ett komp. prov på alla 3 cyl. också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sladden på bilden tror jag det är en tempgivare för motorn, när det gäller kompressionsvärden så är väl 8-10 ganska rimliga men ett jämt värde på alla cylindrarna är det man främst vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort ett komp test på samtliga cylindrar. 

Jag hade ca 9kg tryck i alla 3 cylindrar. Alltså samma värde i varje! :) (Skönt)

 

På mina förgasare så finns det en skruv längst fram som man kan justera på, Är det en luft skruv? För ovanpå varje förgasare så är det en skruv till, ställer jag bränslet med den skruven? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en frisk motor. OBS! Var inte och pilla på skruvarna om du ej vet vad dom styr för nåt, tyvärr vet jag inte hur suzuki se ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kan ju dock bara styra 2 saker? Bensin och luft. Jag kan konstatera att den får för mycket bensin på en cylinder.. det stiftet är helt blöt när jag tar ut de. ett stift ser normalt ut och det tredje är tort? Av det så kan jag konstatera att en cylinder får för mycket? en för lite och en förbränner som det ska.

 

Och då kommer min fråga, igen?

Om det nu är så att en förgasare ger för mycket då tar väl den också mer olja en vad som andra 2 gör, vilket borde resultera i att 2 cylindrar inte smörjer som dom ska? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ju på den cylindern som förbränner bra prova att skruva skruven i botten och nogrannt räkna varven för att sedan ställa dom andra exakt lika. Gör en rits eller märke så du ser hur skruven är ställd innan.

 

Angående smörjningen så stämmer ju det som du skriver, kör du motorn och några förgasare är för snålt ställda får dom oxå mindre olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt motorn och killen som har haft den innan verkar inte ha så stor koll på vad han höll på med. man måste ta bort förgasarna för att kunna ställe bränslet, å kollar man in på skruvarna så står dom helt olika.. Men åter till garaget för en ny rond med motorn :) 

 

wish me luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit bort förgasarna. Den skruven som sitter i topp på förgasarn var det ingen fjäder på. utan helt dragen i botten? Är de inne i flotörhuset man ställer bränsle tillförseln då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I flottörhuset sitter väl bara fasta munstycken, så är dom flesta förgasare uppbyggda.

 

Du bör ha justeringskruvar på sidan av förgasarna, som sagt är inte hemma på suzuki alls, sök på din motor efter sprängskisser eller liknande, brukar finnas manualer på nätet att tillgå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjningen är seperat så det är ingen problem.

Skruvarna kan du skruva in så långt det går och och skruva ut ett och ett halv varv ut som grundinställning.

Det är inte lätt och säga vart problemet liggger utan att höra hur motorn går.

Du får gärna komma förbi så kan jag kolla.

Om du vill köra 20 mil?

Har själv en 200 hk 2t från Suzuki så jag kan det mesta om de.

Jag bjuda på det, så att inte några janter här tror att jag gör reklam eller vill känna pengar.

Bor i Torsås.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu haft i sär allt i motorn. 

Gjorde dock en upptäkt. Precis efter mina förgasare så sitter det ju membran? Där inne låg det massor med olja! 

Jag har nu gjort rent alla förgasare, igen. tog isär allt å smörjde upp.. 

Kollat så den får bensin, hält i ny bensin och ny olja.

kollat så den får gnista, bytte även stift.

Kopplade även bort den separara oljesmörjningen. beslutade mig för att blanda egen bensin.

Har följt varje kabel för sig och kollat så det inte finns några kabelbrott/erjningar.

Ska lägga i båten om nån timme å se om de blir nån skillnad. den går bra med spolmuffen iaf. men då får den inte samma motstånd. 

 

Har en fråga också, Det finns en ratt inanför motorkåpan som det står IDLE SPEED ADJUSTMENT på. Till vänster står det slow och till höger står det fast. Nån som vet vad det är för något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat reedventilarna om de är täta?

Jag skulle aldrig tar bort seperata smörjningen.

Den smörjar alla lager direkt.

Det finns mer motorer som har skurit med blandat bensin än med seperat smörjning.

Har en hemma som har skurit efter att smörjningen togs bort.

En dalig fungerande förgaser förstörde hela motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad dom heter men det sitter som rostfria metallplattor bakom förgasarna in i insugskanalen som måste täta odentligt. Om en sådan går sönder så brukar det trassla.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reedventil heter de och de ska vara täta.

Själv kör jag med kolfiber reeds och tratar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...