Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Myran08

Back problem!

Rekommendera Poster

Hej!

Är en total nybörjare på båtar och har i dagarna införskaffat mig en liten crescent 495 ht från 86 med tillhörande mariner 30 hk med samma årtal.

Som sagt jag och min fru är totala nybörjare och vi tänkte att denna lilla båt är perfekt att börja med, för att ta oss ut på sjön (båven) för enklare dagsutflykter med bad och fiske osv...

Till min fråga, när jag ska backa så hoppar dels motorn upp och tok varvar, har kommit på att det finns någon spärr som man ska fälla ned eller upp när man backar för att det inte ska hända, spärren är väll till för att om man åker på¨en sten eller dylikt så ska proppellern klara sig!?

Hur låg tomgång måste man på motorn för att den inte ska varva upp så förbannat, tycker att det skorrar till när jag fått i backen, och det måste väll hänga ihop med ett allt för högt varv på motorn!?

kanske idiotiska frågor som säkerligen är uppenbara för er andra, men man är nybörjare och är fruktansvärt nervös vid dessa tillfällen =) och det värsta är väll alla människor som bara älskar att stå på bryggan och betrakta fadäserna man gör....

Tacksam för svar!

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...