Seawing 10 Postad 5 Augusti , 2013 Jag har köpte en Oxelö 30 1978 med AQAD40B samt Duoprop och jag får inte särskilt bra fart på den. Uppfattat att motor går bra/ är bra men tror att propellern är felaktig. Visserligen har dom lagt en 200 liters vattentank under kojen i stäven samt bytt bränsletanken till en på 400 liter, men den borde varva bättre. Jag får upp den i 2600 varv som mest och en fart på 14,5 knop. Den har maxvarv enligt boken på meddeltung drift 3250 eller lätt drift 3600 varv. Fattar inte skillnaden? Den varvar lätt 3600 varv utan växel i. Min frågor blir då, vilken propeller har ni andra Oxelö ägare? Var på en VP Duopropp hittar man beteckningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 5 Augusti , 2013 hej jag har en orrskär 850 med aqad40 och duoprop ,ag har även en del noteringar på fart vid olika varvtal, förmodligen har du en A4, vid 2600 rpm med A4 på min båt har jag noterat 13,6 knop, jag tror att du ska ha en A3:a då har den en liten chans att komma upp i varv och då borde den kunna göra lite drygt 20 knop ( A4 :enligt tabell 3400-3600 rpm 22-25knop) ( A3: enligt tabell 3400-3600 rpm 19-22 knop ) A2: finns inte med i tabellen men skulle då ligga på ca 16-19 knop vid 3400-3600 rpm Beteckningen kan finnas instansad på sidan på propellern eller i metallen i navet. Förmodligen så har du för stor stigning så motorn orkar inte driva upp båten. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 6 Augusti , 2013 Hastigheten på båten är inte linjärt kopplad till varvtalet på propellern och framför allt inte jämförbar mellan olika båtar. På min båt t.ex. så sitter A5-or och den gör ca 20 knop vid 3.600 varv om båten är fullastad Med tom båt gör hon 23-24 knop med samma varvtal. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 6 Augusti , 2013 Låter inge vidare. Jag hade 3000 varv på marchfart med den motorn. Är turbon kurant ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 6 Augusti , 2013 Svar, turbon är okej och jag vet inte vilken propeller jag har (hittar ej märkning i vattnet). Vore trevligt att få kontakt med ägare till Oxelö 30 som kanske har samma motor eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 28 September , 2013 Hittade svaret på mitt problem när jag skulle ta en tur med båten i augusti. Klämman som håller ihop turbon och avgaskröken gick av vilket gjorde att akterruffen blev full av rök. Det var den klämman som har trasslat hela tiden med läckage i underkant av turbon. Detta har gjort att jag tappat 20-30% i effekt på motorn. Nu åker motorn ur och en renovering sätts igång. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser