Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Seawing

Oxelö 30 AQAD40B

Rekommendera Poster

Jag har köpte en Oxelö 30  1978 med AQAD40B samt Duoprop och jag får inte särskilt bra fart på den. Uppfattat att motor går bra/ är bra men tror att propellern är felaktig. Visserligen har dom lagt en 200 liters vattentank under kojen i stäven samt bytt bränsletanken till en på 400 liter, men den borde varva bättre. Jag får upp den i 2600 varv som mest och en fart på 14,5 knop. Den har maxvarv enligt boken på meddeltung drift 3250 eller lätt drift 3600 varv. Fattar inte skillnaden? Den varvar lätt 3600 varv utan växel i.

Min frågor blir då, vilken propeller har ni andra Oxelö ägare? Var på en VP Duopropp hittar man beteckningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

jag har en orrskär 850 med aqad40 och duoprop ,ag har även en del noteringar på fart vid olika varvtal,

förmodligen har du en A4, vid 2600 rpm med A4 på min båt har jag noterat 13,6 knop, jag tror att du ska ha en A3:a då har den en liten chans att komma upp i varv och då borde den kunna göra lite drygt 20 knop

( A4 :enligt tabell 3400-3600 rpm 22-25knop)

( A3: enligt tabell 3400-3600 rpm 19-22 knop )

A2: finns inte med i tabellen men  skulle då ligga på ca 16-19 knop vid 3400-3600 rpm

Beteckningen kan finnas instansad på sidan på propellern eller i metallen i navet. Förmodligen så har du för stor stigning så motorn orkar inte driva upp båten.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hastigheten på båten är inte linjärt kopplad till varvtalet på propellern och framför allt inte jämförbar mellan olika båtar.

På min båt t.ex. så sitter A5-or och den gör ca 20 knop vid 3.600 varv om båten är fullastad

Med tom båt gör hon 23-24 knop med samma varvtal.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inge vidare. Jag hade 3000 varv på marchfart med den motorn. Är turbon kurant ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar, turbon är okej och jag vet inte vilken propeller jag har (hittar ej märkning i vattnet).

 

Vore trevligt att få kontakt med ägare till Oxelö 30 som kanske har samma motor eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade svaret på mitt problem när jag skulle ta en tur med båten i augusti. Klämman som håller ihop turbon och avgaskröken gick av vilket gjorde att akterruffen blev full av rök.

Det var den klämman som har trasslat hela tiden med läckage i underkant av turbon. Detta har gjort att jag tappat 20-30% i effekt på motorn.

Nu åker motorn ur och en renovering sätts igång.

Mvh  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...