Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Lorangakid

Vågar jag slå till?

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner!

Jag är helt ny här på forumet, och skulle behöva hjälp av era kunskaper.

Saken är den att jag idag har en styrpulpetare, som jag vill byta mot en

daycruiser. Har en kille som har en Bayliner 2252 -90:a, sitter en Mercruiser 4,3/v6 i den. Han vill gärna byta båt rakt av. Problemet är att det verkar aldrig ha bytts limpor & knän på hans båt. Vågar jag slå till? Med den där j-a Murphy, och hans lag lär väl motorn börja bråka lagom till att jag fått hem den.

Kan ju ana att ni skulle råda mig att inte genomföra bytet, men vill iallafall höra vad ni tycker.

Må gott på sjön! // Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga då vi inte vet vad för båt/motor du byter bort...

Generelt måste man ha bra kolll på båtar/motorer när man köper så gammla grejor, och även med bra koll, så finns givetvis risken att skiten rasar, dvs motor och/eller drev.

Båten har inte det bästa rycktet, men delvis beror detta på enkla konstruktioner samt dårlig underhåll på båt/drivlina.

Om du inte meckar/servar själv så bered dig på mycket höga reparation/servicekostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det just motorn och inte båten du är orolig över så håller jag med föregående. Dock så kostanden för att byta limpor och knän på en Mercruiser v6 inte så värst dyrt. Du kan hitta kina kopior på t e x på Drev.se för 5600:- Byte av lite slangar och bockhorn är nog inte helt fel heller. Slangarna är ju inga problem att byta själv men bockhornen kan va lite mek då man i kan behöva lossa/flytta mortorn någon centimerter.

Vad har du för båt själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste våga grejja själv för att det skall gå att äga en sådan båt. Det kan gå jätte bra och det kan även gå riktigt dåligt. Limporna byter du enkelt själv och numera går det att få tag på limpor och knän för ca 4k, håll utkik på blocket efter annonser.

Se till att provkör båten ordentligt, kör den minst 20 min. Prova att köra den på tomgång eller strax däröver, prova marschfart samt full ös. Håll koll på temperatur och oljetryck. Efter repan så kollar du så att limporna inte är glödheta samt kolla oljan så den ej innehåller spår av vatten. Verkar allt vettigt där samt att den går bra givetvis så funkar iaf motorn när du köper den.

Angående att kolla skrovet så kan nog andra ge bättre tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för väldigt bra svar från er alla.

Jag har idag en Ryds 530 GT -91, som det sitter en Selva 80hk 4-takt på.

Måste också erkänna att jag inte kan meka för 5 öre egentligen.

Summa summarum, jag borde nog stå över detta bytet, det var just att det vore så smidigt att byta rakt av, jag tycker även att 2252:an har otroligt snygga linjer.

Tack igen för att ni tog er tid att hjälpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...