ChristerN 2 542 Postad 4 Augusti , 2013 Nyss anlände vi till Lidö och la oss på en av de rekommenderade platserna enligt ''Arholma - Landsort''. Döm om min förvåning när jag tittar ner vid aktern och ca en meter ner ser resterna av en brygga eller en båt! Hade jag kört med motorn hade det blivit tokigt, nu gled jag bara in. Det är en ganska lång rygg som ser ut som spanten på en gammal träbåt eller kortsidan av en brygga Positionen är på östra sidan mot det lite högre berget i riktning mot stenbryggan. Edit 2. Ändrar till kanske vanligaste formatet och rättar mig själv om positionen. N59.46'39,7 E019.05'33,8 PS Hindret börjar ca 10 m ut från klippan och det sluttar sakta utåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Augusti , 2013 Säker på positionen? Jag hamnar mitt på Skabbö med den angivelsen ! Hur som helst, detta är mina hemmavatten och det är fullt av gammla sjunkna träskutor från sekelskiftet och senare i hela den delen av norra skärgården. Dom flesta är kända men väldigt få är utmärkta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 4 Augusti , 2013 Kanske blev lite fel med positionen. Uttryckt i grader och minuter med decimaler blir det: N59,46,662 E019,09273 Uttryckt i grader med decimaler blir det: N59,77767 E019,09273 Hoppas det blir klarare. Jag är medveten om att det ligger en massa skutor sänkta lite här och var men om man som de flesta utgår från Lasse Granaths noggranna mätningar förväntar man sig inte att hitta hinder som inte finns med i dessa. Själv hoppas jag att denna post kan hjälpa andra att få propeller-röta eller skador på köl. Sen hoppas jag att jag imorgon ska komma hörifrån och att ankaret inte fastnat under bryggan/skutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 Augusti , 2013 Det bryggfundamentet finns utmärkt på sjökort och står ochså i Arholma-Landsort. Kollar man i sina sjökort är det inga problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 4 Augusti , 2013 Nej nej! Det är på andra sidan viken, mittemot bryggan men lite mer mot inloppet till viken som vraket/bryggan som jag nu hittat ligger! Det som står i kort och bok är den gamla stenbryggan längre in i viken, innanför nuvarande brygga. Det vi nu har under oss syns inte på kort eller i bok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Augusti , 2013 Ja speciellt nu när Du bytt ut 5an mot en 9a....... ;-) Nej nu när jag lägger in Din kordinater så hamnar jag precis norr om Kalken. Pratar vi samma ö? Vad får Du kordinaterna ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Augusti , 2013 Vad är det för kort Du hänvisar till? Hydrographica har väl inga kort över området Du hänvisar till vad jag vet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Augusti , 2013 Om man vill handändra i skissen på s 44, var tittar man då? Menar du vid rödmarkeringen vid södra toasymbolen, eller vid rödmakering närnare inloppet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 Augusti , 2013 Det måste vi kolla. Verkar vettigt att märka ut med en fender eller något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 5 Augusti , 2013 I vår bok på med utgivning 2004 ligger skissen på sid 42. Kanske ser den annorlunda ut på senare utgåvor? Jag menar på den rödmarkering som ligger närmast inloppet på södra sidan. I vänsterkanten på den, innan viken börjar och ca 10 m ut från klippan. Ska försöka få med en skärmdump från paddan men gissar att den blir för stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 5 Augusti , 2013 En bild till, tyvärr får jag inte till riktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Augusti , 2013 Ok då vet jag var Ni ligger, Du hade inte skrivit rätt kordinater från början och när Du rättade så blev det nya fel. Hur som helst så frågar jag igen, varifrån har Du uppgiften att Lasse Granath som jag antar är samma sak som Hydrographica har sjömätt det området? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 5 Augusti , 2013 Jag refererade till Lasse Granath eftersom han tillsammans med Lars Hässler gett ut en bok vid namn Arholma - Landsort där Lidö Österhamn finns med och där han märkt ut vissa platser, bland annat just där vi ligger, som utmärkta förtöjningsställen. Mina positionsreferenser blev en liten aning fel i första försöket. Som du kanske vet finns det minst tre olika sätt att ange position. Som hjälp kommer här det tredje sättet: N59.46'39,7 E019.05'33,8 Hoppas de tre överensstämmer någorlunda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Augusti , 2013 OK men då är det mer en naturhamnsguide Du har gått efter så det blir fel att tro att det skullen vara sjömätt på nytt bara för att Lasse G har varit med. På Lidö så får man nog hålla tillgodo med gamla uppgifter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 5 Augusti , 2013 Enligt förlaget: Arholma - Landsort av Lars Hässler och Lars Granath är en guide till skärgårdens öar, gästhamnar och naturhamnar. I boken presenteras 160 flygfototolkade och fältmätta naturhamnar på nyritade sjökort i skalor från 1:3 000 till 1:10 000. Det är inte en hydrographicaprodukt. De verkar inte sätta sitt namn på produkter som andra ger ut (båtklubbar, förlag, ...). Jag har en vag minnesbild att jag sett ett vrak i vattenytan, för flera år sedan men jag kan blanda ihop platsen. Vraket syns på Google Maps. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 5 Augusti , 2013 Tack för varningen. Legat i den viken ett antal gånger,dock aldrig just där. Har fällköl så vi brukar trockla oss längre in :-) om möjligt. Men bra att veta. Tycker att den borde varit utmärkt om den fanns där när boken gavs ut. (Inser att den båten kan ha kommit dit medans den gick i tryck,JA) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser