Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Soumi_batti

17,50 kr/litern

Rekommendera Poster

Det är väl inte riktigt meningen att kreti och pleti ska ha båt.

Många är det nog som ser att vanligt folk försvinner från skärgården. De är alldeles för många ute till sjöss, så det kan behövas en utrensning. Jämför med trängselskatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Tycker världen vore en bättre plats om endast flybridgebåtar på över 40 fot tilläts i skärgården. Gärna med gubbar i klubb-blazer som skrattar litet för högt och litet för tillgjort till ägarens halvtaskiga skämt. Och som garanterat korkar upp kl 15. För att vara på säkra sidan att inte riskera att inte bli dyngraka innan kl 21.

 

Ja det är kärlek till sjön det.

 

Äh Säffle ro hit på en kopp kaffe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att denna mack ligger långt från andra och därigenom har obefintlig konkurrens eller?

Eftersom det uppenbart kan skilja 4:- L beroende på vart man tankar så kommer jag efter detta att ringa de mackar där det kan vara aktuellt att tanka och kolla priset först. Som tur är har jag drygt 300 nm räckvidd så jag kan tanka lite när det passar. Men det vore nog inte lika kul om man i princip var tvungen att ta första bästa lokala mack som denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr inte ens det, macken ligger mellan Trosa och Södertälje och jag tyckte det var lämpligt att tanka där..

Förutom priset så var de direkt otrevliga och hade stängt av vattnet, påstod att de ransonerade....

Nu fick jag trots allt fylla vatten till slut.

 

Inget ställe jag rekomenderar, mycket har hänt sedan jag var där för 30 år sedan, då var det tvärtom mycket trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Soppan är relativt sett billigare idag än på 50-talet. Sedan är det även så att den extra skatt (moms) som lades på soppan för några år sedan har gemene man fått tillbaka många gånger om, b.l.a. via alla jobbskatteavdrag som genomförts i flera steg. Totala skattetrycket i Sverige är idag lägre än på flera decennier. Tyvärr märks detta även nu tydligt i vår infrastuktur, vård etc., men det är ju en helt annan sak....

Jag tror att en större orsak till att gnälla om bränslekostnader är alla våra båttyper som kräver stora motorer. Varför måste vi åka i en 30 fot V-bottnad planande båt som kräver 250-500 hk när vi kan åka i en lika stor båt med annan skrovform i 8- 10 knop och klara oss med 60 hk?

Det är vi båtköpare som väljer bland dessa alternativ. Om man tycker bränslekostnaden är för hög är det enkelt att välja en annan typ av båt. Soppan i sig är inte dyrare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då får du land-diesel med RME inblandning. Islinge är kombinerad land/sjö mack med gemensam tank. Kollade detta personligen för några veckor sedan. (vilket iofs ger bra omsättning på soppan). Förmodligen är det samma på alla kombinerade mackar.

 

Att få ren diesel, bekvämligheten (tanka 300 l via dunk tar sin tid) samt stötta lokalhandeln så de finns kvar är mina skäl att tanka på sjömacken. Påslaget på landmackarna är väldigt lite. Ska man få in årets inkomster på säg 6-8 veckors säsong så behövs ett hyfsat påslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en är salig på sin egen religion.

 

Visst är det en landmack med brygga i Islingeviken, och därför kanske inget för seglare. Men som sagt tidigare i tråden - bränner man 2-3 kubik per säsong så har RME-nojjan mikroskopisk betydelse.

 

Det kan jag intyga efter flera års dieselbrännande i hög takt.

 

Om man fegkör kan man med fördel välja annan mack och betala 17kr. Sket jag i det eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår varför sjömacken måste ha så högt pris och skulle troligen behövt vara lite högre.

Hade vi haft en vettigt fungerande styrning av detta kunde soppan kostat samma på sjömacken som på landmacken.

 

Vad jag menar är att om skatten på bränslet varit annorlunda hade det fungerat. På landmacken är skatten till viss del för vägar mm men på sjön inta samma.

Om man hade förändrat skatten så hade fler sjömackar kunnat leva på detta och vi hade haft en bra service och sluppit släpa dunkar med de risker som det medför.

Med väl fungerande sjömackar med krav på renhet av bränslen (krav på filter mm) så hade det argmentet försvunnit.

Med rätt skatt kunde sjömacken kunnat ha en vettig förtjänst och priset skulle vara reglerat mot snitt på landmacken.

Lite ungeför som rotavdrag / hushållsnära tjänster och skapat massa arbetsuppgifter där båtar finns. Dessutom naturligt ställe för sugtömning av tankar samt möjlighet till andra tjänster.

Med priser på ca 14 kr/litern kommer ingen ändå att slösa soppa men vi slapp släpa dunkt och fick mer levande sjömackar med förbättrad övrig service.

Enkelt, troligen för enkelt för våra politiker att fatta.

Hade väll varit helt ok för våra redan hårt beskattade inkomster att få kunna tanka på smidigt sätt till rätt pris och samtidigt skapat en del nya arbetstillfällen. De enda som kan tycka detta är dåligt är miljömuppar som helst såg att allt bränsle kostade 50 kr/liter

Extra arbetstillfällen hade även gett mer arbetsgivaravgifter, fler som arbetar istället för att gå på a-kassa, fler som kommer ha råd att ha båt osv.

Pris = Grundpris på soppa  + moms + sjömackens förtjänst.  = ca 14 kr/liter

Enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt inte det. Skatten på drivmedel är en gigantisk mjölkko för staten. Mardrömmen för politikerna skulle vara om vi slutade att tanka. Det skulle bli ett enormt hål i statskassan.

Att vi betalar höga skatter för soppan för att det ska täcka vägunderhåll är mest bullshit. Bara de direkta fordonsskatterna (vägskatten) är troligen högre än kostnaden för att underhålla det statliga vägnätet.

Det är inte heller någon direkt valfråga. De flesta väljare skiter nog fullständigt i om soppan kostar 17 eller 25 kronor litern vid sjömacken.

Det är vad jag tror. Jag äger ingen båt nu och är högst osäker på om jag kommer skaffa någon ny. Möjligen en plasteka eller en kanot smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst stämmer det att skatt på soppa är en jättestor mjölkko för staten.

Men fler arbetstillfällen med fler sjömackar är inte dumt det heller.yes

Jag själv använder inte hushållsnära tjänster med skatterabatt men tycker det är en jättebra idé då den skapar fler arbetstillfällen och ger några möjlighet att få hjälp med vissa saker. SÅ allt måste man inte själv njuta av för att gilla.

Jag älskar saker som får hjulen att snurra och hatar skit som drar ned verksamheter och får folk i arbetslöshet.

Skulle även uppskatta om de gamla reglerna vi hade med lägre moms på vinterförvaring mm kom tillbaka. Men tydlingen måste man pungslå folket så mycket det går för att få in pengar till en ständigt pengatörstande statsapparat.

Smartare är att få folk i arbete och på så sätt få in mer pengar, folk med arbete konsumerar mera och ger även det skatteintäkter. 

Men sådant här är troligen för enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdetransportrånen blir allt svårare att göra så jag tror att inom en överskådlig framtid så kommer blickar dras åt tankbilar istället och en tankbil rymmer runt 45m3. Låt då säga att tjyven säljer dieseln för 10:- litern så har han rätt som det är nästan en halv mille på fickan. 

Problemet är väl bara att förvara en bil och släp någonstans :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...