Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Soumi_batti

17,50 kr/litern

Rekommendera Poster

Jag hade nöjet att lägga till vid bensinbbryggan vid Grand Hotell Saltsjöbaden idag och tanka litet.

Nog för att sjömackarna lägger på mot landpriset, men 3 kr litern påslag???? Är det gängse praxis?

Om de ändå ska skjörta upp en varför inte ta 25 kr litern?

Känns som de 1. inte gillar de där jävla båtkunderna. och 2. om man tror sig vara rik nog att tanka där får man skylla sig själv. Det är ju inte så att de verkar ha för liten omsättning, det var typ fullt på alla pumpar och många stora båtar som tryckte i hundratals liter i sina jättebåtar.

Nej det blir nog till att kånka på bensindunkar i fortsättningen, om inte annat så för principens skull. Blä!!

(synd att man inte var född Bernadotte, då hade man kunnat trycka in hur mkt soppa som helst på statens bekostnad. Skulle känts bra...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, skönt att öppna ventilen ibland. Själv tankade jag för 16,20 kr litern på land i tankmetropolen Tönnebro förra påsken - det blir ju inga pengar att snacka om men ändå en milstålpe att minnas.

Nä, tacka vet jag Shell i Vaxholm, obemannad landmack som ligger tio meter från gästhamnens pendlarplatser - där kånkas det friskt innan den 25e.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan oxå förstå att man måste ha ett visst påslag pga transporter mm. Men 3 kr litern är bara löjligt och fortsätter detta så kommer både försäljningen att minska drastiskt samt att mängden fatrliga privattransporter med med stora mängder bränsle i privatbilar från landmackar att öka. När blir första krocken med ngn som har ett gäng 20 liters dunkar i bilen och det smäller?

Jag kan accepter kanske halva påslaget, 1:50:-.. har för mig att för ngra år sedan skilde det bara ca 1:- vid sjömack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många liter tankade du ?

Känns lite som ...vad kostar en kaffelatte , eller en läsk !

11:-på Ica och 22 på macken ....

Man kan reta sig på allt. om man bara orkar .....

( missade ett ord )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

själv tankade jag i Nävekvarn för 14:08 vid en av Qstar:s aoutomat tapp som är för både bilar o båtar tankade iofs bara 19 liter men vinsten räkte till en glass....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha låter som lite stalinistiska tankar, då man tankar.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen kan man reta sig på att någon retar sig på att bensinpriset är för dyrt... om man bara orkar. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man reta sig ytterligare så tanka i Sandhamn under ÅF-race ;-)  Jämfört med det dagspriset så är allt billigt. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gillar jag båtmackar , skulla inte orka/kunna släpa dunkar ! Faktiskt rätt så tacksam att dom finns där ute , hur hade det annars gått ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man som jag tankar 1000 liter per säsong så spelar det roll. Dessutom är det så klart en principsak. Varför har påslaget ökat från 1-3:- per liter på bara några år jmf med landmack..Det kanske finns en rimlig förklaring, men då skulle jag vilja höra den,

I slutändan handlar det om vanligt folk ska ha råd / tycka det är värt pengarna att åka båt överhuvudtaget. Visst bränslet äär inte alltid den största kostnaden i båtägandet, men det är en löpande kostnad som man hela tiden ser till skilnad från andra kostnader som är engångsposter höst och vår oftast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

......fri prissättning !

Det man kan göra är att fråga på macken ,och då är det bra att kunna hänvisa till en konkurrent och dess prisbild ....om det nu skiljer ?

Ex ..vad tar OK Stäket gämfört med Saltis ?

Det är inte direkt massor av mackar i skärgården ,konkurrensen där av obefintlig !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så. Men där jag är har vi ändå 3 mackar hyfsat nära. Dock samma pris på alla. Vi får väl sevad som händer när soppan når det magiska 20:- L. Där går nog en psykologisk smärtgräns för många och båtåkandet kan nog minska drastiskt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trosa. 17.75 skamligt jag bär i dunk har 6 st. 20 l plus en omgjord länspump till häverert

mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OKQ8 Islingeviken i Lilla Värtan - 14,88 kr/l (diesel) igår. Bränner man 2-3 kubik per säsong lönar det sig det att välja sjömack med omsorg.

Sjömacken i Kalmar är också human - 15,10 kr/l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... jag kör upp mer soppa till/från båten än med båten på en säsong. Skönt med segelbåt ibland... de c:a 15-20 liter jag gör av med under hela säsongen är en av mina minsta utgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he.. Gör precis tvärtom. Har fyrahundra meter till bryggan vilket är en kort hundpromenad, men är ute och bränner med båten så ofta jag kan.

Hälsningar från ett sagolikt Huvudskär. En helt fantastisk afton.

Edit: ovan vid paddan, fattar inte varför bilden blir uppochnervänd.

post-10017326-1394237597,2505_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv legat vid Bullandö men väljer att åka till Stansnäs och tanka då dom är eller brukar vara ca 0,50 - 1:- billigare. Kör man upp ca 2000 liter på en sommar så blir det en liten slant till hängmörat istället. Men det skulle inte falla mig in att åka avvägars eller släpa dunkar för att få hängmörat. Köttet får kosta vad det kostar vill.

Man kan vrida å vända på vad man ska lägga pengaran på men när det kommer till båten så får det kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen magisk gräns, den var 10:- för 15 år sedan och 15:- till bara ett par år sedan, nu är den 20:-......om några år är det 25 pännsom gäller för denmagsiska gränsen, vakna! Titta till konsumentprisindex, soppan blir inte dyrare,det är en skröna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Preem i Karlskrona har samma pris på land som sjön, 14,39 kr idag för diesel.

Valde därför Karlskrona som dagens stopp på hemresan från Tyskland vilket innebär att det är där jag utöver tankning spenderar mina pengar för gästhamn, café/krogbesök och bunkring av mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hi hi hi...

Grymt skönt att det funkar till slut.

Har tyvärr inte alla indianer i kanoten här ikväll, saknar de du nämner. Bara brorsan och jag som myser i kvällssolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips om islingeviken! Är i Sthlm med båten ibland så det blir till att tanka fullt där. Mackarna i Roslagen har tagit kring 16,80 för dieseln i sommar och det känns helt onödigt att betala om jag inte måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det går bra utan köra båt som det gör för 99,999% av ''sjöfolket'', ha en mysig kväll, sitter själv i en go gästhamn och tar en liten pruttare i näbben, men naturligtvis har jag 0,0 imon -;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tumme upp och detsamma till dig.

Ligger ordentligt förtöjd och har kollat alla upptänkliga vindrapporter inför natten.

Imon är allt borta innan vi letar reda på fjärren till ankarspelet, var sak har sin tid. Eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att dom har öppet mellan 6-22. Man kan betala med kort nattetid i pumpen. Slangarna är korta så lättast blir det om man lägger häcken innåt, oavsett vilken sida av bryggan man lägger till vid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...