Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Marge08

Tips önskas från andra hundägare!

Rekommendera Poster

Vi är rätt nya i båtlivet, med en Flipper 670 DC, i Stockholms skärgård. Och en Labrador i familjen, som älskar vatten och bad, och som vi såklart vill ha med oss på våra båtturer. Nu dyker det upp lite frågetecken kring detta! Exempel: vi vill gärna lägga till i naturhamn, och då hamnar man väl oftast vid en brant klippa (?). Hur får ni då iland era hundar, när det inte går att bära den? Hon väger ju över 32 kg och man vill helst inte halka med henne i famnen...

Har ni tips på naturhamnar där det är lätt för hunden att hoppa i land? Gör jag detta till ett problem som inte finns? Har ni landgångar eller hur gör ni med hundar i samma storlek? Tips på öar?

Mycket tacksam för alla hund-tips!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart ett problem, om än inget oöverstigligt sådant. Min flat hoppar i sjön från fördäck och tar sig i land den vägen. Värre när han ska tillbaka. Eftersom jag har segelbåt kan jag ju skicka jycken i sjön m flytvästen på o sen hissa upp honom via bommen. Det vill man ju helst inte göra om man vill sova någorlunda torrt så jag har också en plyfaskiva liggande under en av kojerna, den är drygt 3m lång och kanske 40cm bred och 24mm tjock vilket räcker långt. Jag binder fast ena änden i fören och låter ''landgången'' vila på berget i den andra. Det blir ibland i brantaste laget men det fungerar o hunden kan gå i o ur bäst han vill. Blir ju bökigt att släpa med 2-3 st 3-meters plank att ha som landgång.... även om det nog vore smidigast när man väl är på plats. Men får hunden som han vill så hoppar han oftast i sjön istf att gå nerför landgången när han ska av... ;)

EDIT: Skivan ligger ju givetvis PÅ kojen men UNDER dynorna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den båten så har du ju inga större svårigheter att lägga till där det inte är en brant klippa. Vår hund har inte tålamod att vänta tils vi har förtöjt färdigt utan hoppar i regel i från aktern. Gäller ju att välja förtöjningsplats så attdet inte är allt för högt att lyfta upp hunden på fören. 35kg badhund(golden/bernersennerblandning) ochen plats där det går att komma upp ur vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra året såg träffade vi på ett par med en stor hund som fick åka jolle från akter och i land tur och retur. Från aktern var det lätt att hoppa både av och på båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...