Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
andreas86a

back problem

Rekommendera Poster

Hej!min back och friläge har slutat funka på alpha one drevet.när jag gasar så åker båten framåt men när jag lägger i friläge eller backar så går båten fortfarande framåt. Har lossat vajern från skift plattan och testat att växla med den och samtidigt snurrat propellern, då funkar det som det ska,sen ställde jag in vajern och satte tillbaka den. Och då funkar inte backen igen. Någon som har nåt mer tips? Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte bytt vajern på länge så gör det . Nu kanske inte det är relaterat direkt till ditt problem , men det brukar vara den som spökar efter ,säg efter 10 år ... Känner igen fenomenet och bytte på min , och det löste sig ! Vill du byta själv har drevman.se grejer och instruktioner hur det går till . Ganska lätt faktiskt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett trix man kan göra för att kolla växelinställningen är att lägga in fram, och snurra proppen bak ....man känner att det 'taggar' då..

Gör samma sak med växel back ...om du ställt in rätt så ska du känna samma motstånd i 'taggandet' när du snurrar proppen åt det andra hållet ..

Är du med ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va nere nu. Och jag testade det du sa. Och så långt funkar det. När vajern är bortkopplad från motorn. När motorn är avstäng får jag i friläge men inte back när vajern sitter på igen.men när jag startar motorn och lägger i fram så får jag inte ur växeln och själva reglaget låser sig så man bara kan gasa framåt men när man drar tillbaka spaken så blir den helt stum. Nått klick ljud lät från skift plattan när man försöker växla. När man sen stänger av motorn så går det att lägga i friläge igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tilläggas att min gasvajer hade gått av. När jag bytt den och gasade fullt så öppnade spjällen bara halva,så justerade den och efter det går det inte att få i backen. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara micribrytaren som inte bryter tändningen, då är det svårt att få ur växeln! Microbrytaren skall döda tändingen någon millisekund när man lägger ur växeln annars släpper inte clutchen ur växeln i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...