Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
FredrikGun

Motor som dör på låga varv

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med en båtmotor och skulle behöva lite tips kring felsökningen. Motorn är Suzuki dt85 som jag köpte i våras och inte riktigt kommit igång med. Den har varit inne på service för någon månad sedan men grundproblemet verkar inte riktigt löst.

Motorn funkar hur bra som helst i höga varv. På låga varv däremot, dör den om man inte lyckas rädda den med choken. Tidigare lyckades den inte hålla sig på tomgång men efter att båtmecken blåst igenom förgasaren och att vi bytte en läckande bränsleslang har det löst sig. Dock är det fortfarande så, att när man lägger i växel så vill det till att man jobbar med handgasen och choken för att hålla den igång.

Kan det vara så att den, av någon anledning, inte får tillräckligt med bränsle? Det märkliga är ju i så fall att den tycks få tillräckligt med soppa i höga varv...? Är det någon som har en idé kring vad jag ska kolla vidare på?

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade just med båtmecken som menar att det enda steg som återstår är att plocka isär hela motorn o renovera förgasarna. Minst 10000:-, troligtvis me, vilket är långt mer än vad jag är beredd på att lägga ned med tanke på motorns ålder (80-talet). Finns det NÅGOT jädrans universalknep att prova innan jag tvingas konstatera att jag har gjort en riktigt usel affär på det här skrället???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det ingen anledning att renovera motorn. Möjligen behöver förgasarna tas bort och göras rena. Är man lite händig fixar man detta själv.

Prova först att öppna skruvarna (6) ett 1/4 på varje förgasare. Om detta inte hjäper fullt ut, prova med ytterligare 1/4-varv dvs totalt 1/2 varv från ursprungsinställningen på varje skruv.

 Det finns beskrivingar hur nman ställer in tomgången på en 2-T utombordare, som du egentligen borde följa, men jag tror att justeringen enligt ovan löser ditt problem.

Att den får tillräckligt med soppa vid höga varv är inte konstigt, då är det (23) som levererar bensinen.

 

http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1985/DT85TCLF/Carburetor/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte i detalj vad din Meck har gjort.

En komp test vore bra. Sedan göra en grundinställning på motorn, tändning/förgasare.

Vilka värden du får är avgjörande för nästa steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet som beskrivs är att motorn får för lite bensin på tomgång.

Jag vill avråda från att skruva på tändningen och det finns med den information som lämnats heller ingen anledning att mäta kompet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte på tomgång! Jag kanske var lite otydlig där... Efter genomblåsning hos mecken och ny bränsleslang så funkar den på tomgång. Det är när den ligger i växel på lågt varv som den dör. Lyckas man bara komma upp i varv så går den hur fint som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag har ett par lite mer motorkunniga kompisar som hjälper mig att meka men jag vill lära mig det här för att nån gång komma ur landkrabbeträsket ;-)  och måste därför fråga: Är skruven möjlig att komma åt bara genom att lyfta av locket eller behöver man ta sig längre in i motorn? Med andra ord, är det ett rimligt ingrepp att göra när båten ligger i vatten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken information du syftar på... KAN mycket väl vara tex dårlig komp på någon cylinder vilket gör att motorn inte orkar på tomgång med växeln i. KAN mycket väl vara så att tändningen inte fungerar korrekt, eller är felinställd.

Detta är basic brejor som man borde kolla först innan man börjar skruva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK jag köper resonemanget, men jag tycker ändå att en ökning med blandningsskruvarna är det enklaste att börja med. Alla har inte kompmätare och att skruva på tändningen kräver kunskaper som inte alla besitter. Skruvarna (6) skall gå att komma åt med båten i vattnet, möjligen sitter det en insugningsdämpare som måste tas bort först. Tomgången skall för övrigt justeras med mororn igång, båten i vattnet och framväxel i. Enklast förtöjd vid en brygga. 

Det finns många som beskrivit detta tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt in i motorn behöver jag ta mig för att hitta dessa inställningsskruvar? Jag var nere o kollade men är lite osäker på vilka det är...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort insugningsljuddämparen (31). Kollar du förgående sprängskiss så sitter justerskruvarna (6) i den vertikal mittlinjen av och straxt över resp. förgasarhals. Det är skruvar med fjädrar under. Om inget sitter löst som kan åka in i förgasarna, så kan låta 31 vara borta medan du testar. Det kommer bara att låta lite mer/annorlunda.

Skruva inte på måfå utan testa enligt ovan. Blir det bättre så är det aktuellt att göra en förgasar justetring .

http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1985/DT85TCLF/Inlet%20Case%20Exhaust%20Cover/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...