uffep 0 Postad 3 Augusti , 2013 Vi har en gammal hardtopbåt med volvo penta AQ130C (270 drev) Idag när vi var ute så gick motorn fint i kanske en halvtimme på nästan fullgas (4500 rpm), och innan dess en halvtimme finåka i 5-7 knop. Sen sänkte jag farten genom vaxholm. Motorn började efter en stund tjura när man skulle gasa upp igen. Misstände och hade sig. Drog man av till 2000 rpm så gick den bra. Alla försök att gasa upp mer lät illa. Kanske mer och mer illa. Vi körde på låg gas ett tag, motorn lät bra. Men fick sedan motorstopp när jag började prova olika gaspådrag. När vi startat igen en knapp timme senare då motorn kallnat tillräckligt så gick den i gång och gick sedan som vanligt (?) - ett tag. Efter ytterligare ca 1 halv timme så blev maxvarvet 3600 rpm, och när man gick ur plan, så var tdet samma visa. Gick (någorlunda) fint på 2000 varv, misstände och var orkeslös om man gasade. Vi har utrustat båten med elektroniskt brytarsystem för några år sedan. Har inte varit med om detta förut, men ärligen skall sägas att vi sällan kör mest kortare turer. Tyckte inte förgasarna var jättevarma, tändspolen kollade jag inte. Har sökt på forumet, men tycker inte jag hittat exakt samma problem. Läst förslag på tändspole, men vet inte om det är rimligt. Förgasare? Tacksam för förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 3 Augusti , 2013 När blev ventilerna justerade sist? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 4 Augusti , 2013 Dom har aldrig justerats under min tid med båten i allafall. Men ventilerna kyls väl med motorkylningen? Motortemp var normal (och samma) under hela tiden enligt tempmätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Augusti , 2013 OK, ventilerna skall justeras regelbundet och ligga på 0,50-0,55 på Din motor. Nu kan det vara andra fel men oavsett så måste Du justera ventilerna likaväl. Det som kan ske är att vid dåligt ventilspel så stänger inte ventilerna ordentligt när motorn blir genomvarm med dålig kompression och låg effekt som följd. Och under långvarig drift med för litet ventilspel så bränner rman sönder avgasventilerna. Justering ventiler, brytarspetsar, tändpunkt och synkronisering av förgasare (om man har två eller tre) är något man måste kontrollera regelbundet på B20/30 marinmotorer (som går hårdare än motsvarande bilmotorer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 4 Augusti , 2013 Tackar för förslaget. Har hittat (påver) beskrivning av detta i Volvo pentas gör det själv aquamatic. Känns lite osäkert/jobbigt. Kanske gör det senare dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Augusti , 2013 B20 är ingen underhållsfri motor, sköter man den inte så slutar den fungera helt enkelt och i värsta fall med dyra skador. Att göra det senare kan innebära att Du inte kan köra båt alls till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 5 Augusti , 2013 Jo tack. Förslaget om ventiljustering kanske inte låter så långsökt. Motor på lågvarv kanske hinner ventilera tillräckligt eller klarar sig med dålig kompression när den är låglastad. Ska nog försöka mig på det när jag samlat mod. (har köpt bladmått + packning på tub). Det bör ju inte skada, i allafall inte om jag gör rätt Några tips/länkar som beskriver mer om hur man går tillväga? Jag har som sagt gör det själv aquamatic boken, och det låter ju inte omöjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Augusti , 2013 Vad ska tu ha flytande packning till har Du tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 5 Augusti , 2013 Är det inte en packning under ventilkåpan? Ser så ut i instruktionsboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 6 Augusti , 2013 Packningen under ventilkåpan byts vid behov. Kostar under 100 kr och finns antagen i lager på närmaste Mekonomen. Även biltema har den 60-991. Att ställa ventilerna. Rotera motorn i dess normala rotationsriktning (medsols framifrån sett) och kolla på vipparmarna. a. När vipparmarna möts (avgas stänger insug öppnar) på 1:an ställer du spelet på 4:an. Om du vrider för långt så går det bra att vrida tillbaks en liten bit. Det behöver f.ö. inte vara exakt vid mötet, lite fel spelar ingen roll, det finns ganska stora marginaler. 1:an är cylindern längst fram i båten, dvs den närmast termostaten. b: möte på 2:an ställ 3:an c: möte på 4:an ställ 1:an d: möte på 3:an ställ 2:an. Det spelar ingen roll i vilken ordning spelen ställs. Om första mötet sker på 3:an ställer du 2:an. Ventilmötet sker då cylindern växlar från utblåsning till insug och då befinner sig en annan cylinder alltid i början på arbetstakten där den tänder. I detta läge är båda ventilerna på den cyl som skall justeras stängda varför ventilspelet kan justeras. På detta sätt slipper man hålla koll på var kolvarna befinner sig, det ger sig själv så att säga. Denna metod funkar bara på en 4-cyl motor. Du behöver ett bladmått, en 1/2 tum block/ringnyckel och en mellanstor skruvmejsel och något att rotera motorn med. Ett spärrskaft med hylsa på vevaxelmuttern t.ex.. Vid justering. Sätt fast blocknyckeln på muttern på justerskruven. Håll emot lite med skruvmejsel, lossa sedan muttern så att justerskruven går lätt att vrida med skruvmejseln, men inte mer. Ställ in spelet så att bladmåttet går lite trögtt. Jobba genom att dra åt muttern på justerskruven ganska löst och testa sedan spelet igen. Det kan behövas 4-5 gånger inna det känns OK. Dra fast muttern med måtta. Justerskruvarna är härdade och brister tvärt om det blir för hårt åtdraget eller om man håller med med skruvmejseln för kung och fosterland. Kolla spelet igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 7 Augusti , 2013 Mycket bra beskrivning, tackar Nu har jag justerat ventilerna. Det var ju ganska rätt på. Jag var orolig att det skulle vara komplicerat, men ventilkåpan sitter med bara 4 skruvar, och inget egentligen i vägen (tog bort luftboxen till förgasarna för att komma åt bättre). Sen bara att följa beskrivningen från guestsson Några ventiler var ganska långt utanför spec (kanske 0.20). Mycket möjligt att detta var felorsaken. Återkommer när jag har lite drifterfarenhet med ventiljusterad motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Augusti , 2013 I standardutförande skall Volvo B20 ha blyersättning i bensinen. Det är dock ganska vanligt att man i efterhand monterat härdade ventilsäten och då behövs det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffep 0 Postad 8 Augusti , 2013 Jag kör alltid med blyersättning. 98 oktan från bilmackar via dunk oftast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser