Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst cege

V-botten och lågfart

Rekommendera Poster

Gäst cege

Vet någon hur man kan förbättra kursstabilitet i låg fart på en V bottnad 29 fot lång motorbåt med drev. Är det ngn som har prövat med en liten fena/köl för att kunna hålla kursen bättre ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du trimplan på båten? Det är effektivt. Sedan finns det stödkölar. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E det sådana som sitter längre ut på sidorna på underredet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är två stycken platta plåtbitar som man med hydraulisk hjälp kan ändra vinlken på. De är placerade på akterspegelns sidor och är som en slags justerbar förlängning av bottenskrovet. Med hjälp av kan man ändra båtens gångläge i vattnet oavsett fart. Man kan alltså vinkla båda trimplanen samtidigt lika mycket eller var för sig oilka mycket och/eller åt oilka håll. Fördelarna är flera: Man får lättare upp båten i planing (om man har en planande båt), men sparar bensin eftersom man kan ställa in båtens ultimata gångläge i vattnet oavsett belastning, men slipper eller i alla fall minskar att båten lägger si på ena sidan vid kraftig vind, man får en mindre slingrig färd vid lågfart, och man kan lättare svänga på en femöring vid lågfart. Fördelarna är alltså många under förutsättning att man lär sig att hantera dessa på ett effektivt och maximalt sätt. Det är inte så svårt, men det kräver en aktiv träning. Som bilkörning och mycket annat. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh----du ser.....klockan är mycket och då är det lätt hänt att man svarar på fel frågor!! :-D Jo, det är sådana som sitter längst ut på sidorna. Hur effektiva de är beor nog mycket ppå båtens modell. De ger nog (gissar jag) mer effekt på vissa båtar, medans de kanske inte gör så stor nytta på andra. Men det är inget som jag har belägg för....bara ett antagande. Däremot brukar trimplan vara väldigt effektivt i de allra flesta fall. (När jag ändå har berört detta.) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte trimplan komemr ha så stor påverkan på båten i låg fart, inte heller fenor tyvärr. Jag tror att det enda du kan göra är att se till att båten är tung, men det kostar ju pengar och effekt dock. En fråga bara hur beter sig båten i låg fart, wobblar den och girar fram och tillbaka eller drar den åt ett håll? För att den wobblar lite är en egenhet som båtar med drev har, i alla fall vad jag har upplevt. Om den drar lite åt sidan kan du kolla på drevet om det sitter en liten zink anod som ser ut som en fena, den siter precis ovanför propellern, det kan man i dom flesta fall styra lite för att ändra om båten girrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst cege

Problemet är nog vad du kallar wobbling, kör jag i 2-4 knop så måste jag hela tiden korrigera riktningen, lika mycket åt båda håll, den drar inte åt ngt speciellt håll. Min tanke var att sätta på en köl ca 1-1,5 meter lång och ca 20cm hög gjord i rostfri plåt. Det här med trimplan har jag testat utan ngn större påverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju knappt styrfart. Strömmarna drar mer än motorn. Är det samma sak när du ökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem (25ft, 2000Kg, Alfa One). Låter intressant det där med den där kölen! Har du några tankar på hur du sätter fast den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara drevet? !-) Jag funderar lite över att det är ett enkeltpropeller som drar åt ett håll när den snurrar och på så sätt ger uppgov till självsvängning när man parerar draget.... Kanske!?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, wobbling är otrevliggt mina kära vänner retar mig alltid och frågar om jag är berusad..... Jag vet tyvärr inte hur man löser problemet, men en ny propeller kan hjälpa, lite högre fart och bara små korrigering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, wobbling är otrevliggt mina kära vänner retar mig alltid och frågar om jag är berusad..... Jag vet tyvärr inte hur man löser problemet, men en ny propeller kan hjälpa, lite högre fart och bara små korrigering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Privet! Ny propp hjälper inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om det på de flesta båtar som har enkelpropeller och drev eller utombordsdrift. Utom på min egen som har Bravo3 drev med duopropp. Inte en tendens att spåra som båten lätt annars gör när man kommer in i sund där det är strömt och kör sakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Slingringen beror inte på styrsystemet, eller om det är drev eller rakaxel, eller duo/singelprop utan på så kallade von Karmanvirvlar som uppstår vid akterspegeln på en plattgattad båt. Virvlarna flyttar vattnet på akterspegeln från babord till styrbord till babord osv vilket gör att båten vinglar. Det enda sättet att komma till rätta med detta problem är att skapa en asymmetri i akterspegeln t.ex. genom att trimma ned ett av trimplanet. Båten kommer då att gå stadigt, dock lite snett.

Det gör att den ena von Karmanviveln blir starkare än de andra. Då blir vattentrycket på akterspegeln lite snett MEN STABILT.

 

Det tråkiga med detta fenomen är att det uppträder i en behaglig och ekonomisk fart där båten drar uppväldigt lite svall. Ökar man farten lite släpper vattnet aktern i alla fall men då drar man upp höga svallvågor och bränsleförbrukningen per distans blir extrem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan ger inte alltid bättre bränsleekonomi.

De bromsar.

De ger bekvämare gångläge vid sidvind och även längre skrov

När jag bytte motor och akterspegel så tog jag även bort mina trimplan.

Har inte ångrat det en sekund!

 

Vad det gäller att göra en köl så undrar jag stilla:

Varför har ni en planande båt?

Om långsamegenskaperna är såpass viktiga så kanske man ska överväga en annan typ av båt?

 

Min båt planar och jag eftersträvar optimalt gångläge i planingsfart.

 

 

P.S jo, min båt slingrar också i deplacementfart8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för traditionella trimmplan skall man använda interceptorer eller BTS som QL kallar dem. Mer ekonomi och smidigare funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Min har en annan lösning för stabil gång.  3 st kölar som dels sticker ner 15cm från botten men även bygger innåt ca 15cm in i båten dessa är öppna i bakkant och vattenfylls  med  några hundra liter vid lågfart båten går som på räls, spikrakt och utan några gungningar, brukar sitta högst upp på taket koriggerar kursen med foten genom rutan, behövs endast någon enstaka gång vid långsam färd. När båten sen går upp i plan töms kölarna på vatten genom hålen baktill vid aktern.

post-15930-1394234699,1661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är långsamegensaker viktga även för planade båtar?

 

Jo för folk blir så skitsura om man kör 50 knop i hamnar och andra ställen där det är fartbegränsat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart så ska man inte köra fort där det är olämpligt.

Jag står ut med att båten slingrar i låga farter.

Och försöker optimera båten i höga farter.

 

Iallafall jag letar inte områden där det är fartbegränsat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ibland vill man köra på kanaler, fast man har en planande båt. Då är det VÄLDIGT skönt att kunna hålla en rak kurs när man möter en stor sight seeingbåt som upptar halva kanalens bredd.

 

Olika båtar har mer eller mindre nyta av trimplan. Min båt (Catalina M22) kräver trimplan för att snabbt komma upp i planing och för att inte luta i sidvind.

 

De bromsar förstås lite så de skall inte trimas ned mer än vad som krävs.

 

I deplacementfart är det stora ekonomiska problemet att propellern är anpassad till planing. Att då köra ned ett trimplan för att få stabil kurs ger en mycket marginell ökning av bränsleförbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


cege skrev:

 

Problemet är nog vad du kallar wobbling, kör jag i 2-4 knop så måste jag hela tiden korrigera riktningen, lika mycket åt båda håll, den drar inte åt ngt speciellt håll.

 

Min tanke var att sätta på en köl ca 1-1,5 meter lång och ca 20cm hög gjord i rostfri plåt. Det här med trimplan har jag testat utan ngn större påverkan.

 

 

prova att göra kölarna som profiler med öppna bakkanter så du drar nytta av vattentyngden och får samtidigt bärplan vid högfart.

kör jag i ca 2 knops fart ca 500 varv behöver jag inte ändra kurs förrän vinden friskat i parrasollet  det är bara att ligga på taket och lata sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hålla på och trixa med köl(-ar) som är ganska besvärliga att dimensionera och utforma utan att båtens högfartsegenskaper försämras. Trimplan fungerar, som sagts flera gånger tidigare, utmärkt för att öka båtens kursstabilitet i lågfart. Du kan dels använda metoden med ett plan nedfällt för att stabilisera virvelbildningen efter aktern. Det fungerar också ofta bra med båda nedfällda eftersom den vassare, främre delen av skrovet kommer djupare ner i vattnet och delvis fungerar som den köl du efterlyser. Om du har prövat timplan utan framgång beror det troligen på att de har varit olämpligt dimensionerade och/eller monterade.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...