Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Sunrise222

Luft i dieselfilter 2

Rekommendera Poster

Börjar bli desperat! Bytte filter i våras efter sjösättning. (Ford 2715E) Mycket bök innan luftningen var avslutad, men sedan gick motorn ok under ett par tre turer om 4-6 tim. Man tycker att ev restluft borde försvunnit då. Sedan började problemen. Första gången gick motorn som en klocka fram till tilläggning, då den dog vid avdrag till tomgång. Väntade man någon minut gick den att starta igen. Detta upprepades några gånger, och senast gick motorn ner på 500 rpm vid maxgas för att sedan dö. Bogsering hem...

Efter omfattande luftning vid bryggan, båda bränslefiltren behövde några dl soppa, startade motorn och gick klanderfritt i 20 min. Stängde av. Idag, 5 dgr senare, vägrar otorn åter att starta. Vid koll är filter 1, närmast tanken, fortfarande i princip fullt, medan filter två behövde ca 1 dl. Nya startförsök när motorn precis hackade igång, gick extremt ojämnt för att sedan dö. Efter varje startförsök gick det åter i 1 dl i tvåan, medan ettans filter var fullt. När jag öppnade ettans luftningsskruv läg tydligen bränslet under lite tryck. Kring luftningsskruven på spridarpumpen skummade det vid öppning.

Någon som kan hjälpa mig dra rätt slutsats av detta? Ett alt är ju att byta alla filter, hållare, slangar och klammer, men vill gärna avstå från delar av det arbetet och kostnaden om jag kan.

Några funderingar...

1. Nya filter, gått max 10-12 tim, men kan ju ändå satts igen av skit från tanken. Kan ett tätt filter nr 1 orsaka luft i nr 2? (ettan och tvåan är förbundna med 15 cm slang)

2. Är det vanligt att filtren tar in luft vid luftningsskruvarna? Har öppnats och stängts många gånger genom åren...

3. Ett första försök genom att byta alla slangar och klammer, eller ska man börja med kladdgörat att åter byta bränslefilter? Och är det i så fall mest troligt att ettan försorsakar luft i tvåan?

4. Andra förslag...

27 grader ute och ingen båt... dessutom jäkligt varmt att stå på huvudet i motorrummet, så... HJÄLP!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man säger att det är stopp i filtet är det ofta i bränsletankens utlopp.

 

Åtgärd då är rengöring av tank. Sen rensugning avbränslelednin till grovfiltret. Byte av detsamma.

 

Fick igång dieselflödet och underlättade luftnin en gång med blåsning i tankinloppet efter att ha nypt ihop luftslangen. Att få lite övertryck underlättar väldigt mycket. Snabbt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...