macke24 0 Postad 2 Augusti , 2013 Hej jag har en evinrude 70hk från 91 som kan va jättedum att starta ibland. Man kan få nöta på startmotorn länge och när man väl fått igång den så måste man ge på hög gas när man ska åka iväg annars lägger den av. Men sen går den kanonbra. Lägger av om den står på tomgång länge. Är ju lite jobbig när man står i en hamn bland massa andra båtar och ska försöka smyga iväg. Men när jag haft den på land med spolmuff då startar den alltid direkt utan problem. Nån som kan tänkas veta vad det är? Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2013 Att den är svårstartad beror troligen på problem med kallstartsystemet. Det kan va antingen chokespjäll i förgasaren eller en separat primerventil. Brukar aktiveras genom att hålla inne nyckeln så drar en solenoid chokespjällen eller primerventilen. Manuell påverkan brukar oxå finnas. Finns även autoprime-system men tror aldrig OMC pysslade med det. Är tyvärr inte så hemma på OMC så mer handfasta tips lämnar jag till nån annan.. Att den inte håller sej igång på tomgång kan bero på att den går för kallt så ta en titt på termostaten, står ofta vidöppen på gamla snurror. Är det inte det behöver den nog en ordentlig service med förgasarrengörning och synkning av spjäll och tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macke24 0 Postad 2 Augusti , 2013 Okej tack. Kanske ska lämna in den på en ordentlig service i höst/vår då. Men termostaten, brukar den sitta lättåtkomligt till? Tänkte om man kunde kolla den när båten ligger i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Augusti , 2013 Termostaten tillsammans med tryckhållningsventilen sitter under ett lock på översta cylindern, ungefär vid tändstiftet. Du använder väl rätt statprocedur, kolla din ägarmanual. Där står oxå hur du manuellt påverkar kallstartsystemet om nu det elektriska inte funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 2 Augusti , 2013 Gör du rätt med choken? på min ifrån 79 så trycker man in nyckeln och vrider om vid kallstart. Brukar även ge den gas som jag sedan sänker då den startar. Motorn startar alltid väldigt lätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macke24 0 Postad 2 Augusti , 2013 Ja choken har jag koll på men jag har inte kollat användarmanualen. Får leta fram den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
honey 0 Postad 3 Augusti , 2013 i would like to appreciate you for sharing such a great info with us Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser