Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Dimman

Introducera nybörjare till segling? (STHLM)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och några vänner har mot bättre vetande kommit överens om att försöka ge oss på en seglats över Atlanten om två eller tre år då vi slutfört våra utbildningar och sparat ihop några slantar att lägga på en lämplig skuta. Jag har länge varit fascinerad och skrämd havet så det känns som ett kul och utmanande projekt. 

Men innan jag sätter mig i ett läckande badkar med tre dumskallar och sätter kurs mot närmsta grund skulle jag vilja sätta min fot på en segelbåt och testa känslan. Just nu sitter jag och läser lite teori och det är lite svårt att få ett grepp om alla grejer utan att ha sett det i verkligheten.

Jag undrar alltså om det finns någon i Stockholmstrakten som skulle kunna tänka sig att introducera en nyfiken idiot till segling? Jag kan såklart tänkta mig att betala en liten slant för besväret. Alternativt tar jag tacksamt emot tips om lämpliga kurser eller ställen man kan hyra småbåtar för att lära sig basala seglingstekniker. 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul.

Det var stora mål men ej omöjliga.

Var berädd på en brant inlärnings kurva.

Hur ska man börja,hm.

Jag själv växte upp med båtar ikring mig så jag har inte  tänkt på hur.

Allt beror på hur mycket du/ni har att spendera på inlärningen.

I england(RYA) är det populärt med kurser from zero to hero.

Vilket betyder att du behöver inte veta ett smack men när du lämnat skolan så kan du allt.

Det brukar minst ta 3 veckor.Det tar tid att få ihop sjömil.

Jag vet inte om det finns liknande kurser i Sverge.

Annars tror jag att hyra båt med instruktör är bra.

Allra bäst köp en båt få en ordentlig genomgång av ägaren inklusive segling,motorgång i olika vindförhållanden.

Segla med din/eran båt så mycket som möjligt samtidigt som ni/du går kurser ni tycker att ni måste ha.

Allt löser sig det är bara att komma igång.

Lycka till själv är jag i xxx(Amsterdam Holland)annars kunde du få skrota runt på vårat däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Håller med om att det är ett stort mål, men i begynnelsen talade vi om att det skulle vara en jordenruntseglats så förväntningarna och planerna närmar sig långsamt det realistiska. Som tur är är en av deltagarna en hyfsat van seglare, problemet är resten av besättningen. Det vore ju bra om alla var på ungefär samma kunskapsnivå så det inte skadar att kasta någon överbord om denne blir ett problem för gruppdynamiken. 

Men det är bara ett mål, just nu gäller det att lära sig grunderna. En treveckors intensivkurs är nog svinbra men antagligen på tok för mycket pengar för min plånbok. Jag funderar på typ en helgkurs på ABC seglarskola som introduktion. Är det värt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tror jag säkert.Borde finnas flera på detta forum som har varit på ABC skolans kurser.

All tid ombord är bra.

Angående gruppdynamiken så är den viktigare än allt annat.

Med ett perfect gäng människor med rätt inställning kommer man hela varvet om man har viljan.

Med osämja ombord är det slut innan man kommit ut ur Engelskakanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

För 4 månader sen hade jag aldrig suttit i en segelbåt. Jag fick ett infall att jag skulle lära mig segla och så blev det. Efter att ha köpt en 22 fots båt så hade jag en vän till mig som var med mig första gången och visade hur man riggade osv. Och sedan var det bara i princip att testa sig fram. Jag var precis som du inne på att gå kurser osv. Men att lära sig segla var lättare än jag trodde. Att däremot bli en bra seglare är en annan sak. Det kommer med erfarenhet :-)

Dock bor jag 20 mil från Stockholm, annars hade du gärna fått följa med på en tur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modiga planer. yes

Själv hade jag i princip inte seglat på riktigt förrän jag mönstrade på en båt vid Lilla Bommen som 20-åring och landade i Västindien två månader senare. Lära sig segla gör man till sjöss så att säga. För att citera Captain Ron, If it's gonna happen, it's gonna happen out there!

Om du (ni) saknar sjövana, båt och naturliga förutsättningar för att komma ut på sjön skulle jag rekommendera att börja med att läsa förarintyget. En teoretisk grund att stå på är mycket värt när man saknar all praktisk erfarenhet. Dessutom är det något ni kan fixa idag utan andra förkrav än att skriva upp sig på en kurslista.

Sedan skulle jag i din sits nog dra ned till båtklubbar och marinor nu på hösten när det skall tas upp båtar. Häng runt och iakta. Hjälp till att dra in en tamp där och putta på en mast där. Få en förståelse för hur det fungerar. Är du litet framåt kommer du snart att ha fått en inbjudan till att hänga med ut på sjön en sväng. Knyt kontakter i höst och bearbeta dem till våren när rustningen börjar, hjälp till där du kan och får så lär du dig dels hur det fungerar (vilket är otroligt mycket värt) och dels skapas bra förutsättninger för att få hänga med och gasta lite.

Lycka till med lärandet! Min uppskattning är att era planer på intet sätt är övermäktiga, men det komer ju att krävas en del arbete från alla i besättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade aldrig seglat själv bara gastat 2ggr när jag köpte min 29fots shipman, hade läst förarintyg innan så jag hade lite koll. Man lär sig fort.

Men om du vill så kan du gärna följa med jag seglar oftast själv annars, just nu ligger den i Märsta. bara skicka ett pm så kan vi säkert planera ihop några dags seglingar så du kan få lite sjöben.

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla trevliga svar och råd! 

Min omgivning ger mig en väldigt skeptisk respons hittills.

Känner mig trots det peppad, vi får se hur det utvecklar sig. Jag gillar teorin så jag kommer nog att klippa någon kurs under vintern.

Tack för inbjudan zewe! Skickar PM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, jag bjuder gärna också ut på en tur nån dag. Har ett mycket större seglingsbehov än min omgivning och att segla Lady Helmsman ensam är för jobbigt :P

Båten finns norr om stan, skicka ett pm om det låter skoj..

Svejsan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick en jättebra kurs hos båtägarskolan för ett par år sedan. Det var verkligen suveränt. stor och ny fräch båt. Kursen var inte särskilt dyr heller. jag gick 4 dagar (3 nätter) fanns kortare och längre alternativ. rekomenderas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...