Jimman99 0 Postad 2 Augusti , 2013 Hej. Har nu gett upp min gamla utombordare och tänkte förlänga säsongen lite genom att hänga på en ny motor, typ 80-90-tal 25-40hk ca. Min fråga är om det går att göra med båten i havet eller om den tvunget måste upp...? Vill ha så litet projekt som möjligt. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Augusti , 2013 Har bytt 75 Hkr i sjön drog upp aktern på stranden. Numera använder jag mastkranen vid av o på montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 2 Augusti , 2013 Ser för jäkligt roligt ut när motorn hänger och dinglar i wiren:) Gör likadant med min utombordare till jullen, många som skrattar och tycker man e lite tokig, men det bjuder jag på. Funkar förträffligt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimman99 0 Postad 3 Augusti , 2013 Haha, smart. Har ingen mastkran i min hamn så det får nog bli stranden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 Augusti , 2013 Obs på att inte alla båtklubbar är sådär jättehappy på de som lyfter motor med mastkran. Kan vara läge att fråga nån materialare först så ni inte får ett ilskt samtal från ordföranden senare. Med dagens kameror i mobilen kan man ge dig den på att nån missundsam båtgranne fotar och meilar in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Augusti , 2013 I min hamn finns tvenne mastkranar som är ditsatta för att ge båtägarna service för att enkelt kunna lyfta ombord tyngre båttillbehör som är otympliga att hantera med handkraft. Kranarna orkar med 400 Kg. Kan inte förstå varför bara master skall vara prioritetrade för lyft. Om jag till min segelbåt vill lyfta ombord en motor som väger >45 kg så är det helt Ok. Ingen i mastlyftarkön har invändnignar för mitt lyft, som går på en tiondelstid av mastlyften. När det gäller mastkranstiden så borde klubbarna ge direktiv vad som normalt gäller. Masten skall vara avklädd så långt det går. Tyvärr så kommer blåbär in med mast och segel, blockerar kranen med att segla av, vika ihop seglen och stoppa i säck, demontera bommen, lossa akterstag, elkablar upp till masten, springer som skållade råttor efter verktyg. Men det är underhållande att som åskådare titta på eländet, när frustreande mastköare vill hjälpa till för att förkorta kötiden och bara stökar till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser