Gaskon 17 Postad 2 Augusti , 2013 Träffade en kollega som också köpt ny 28 fots båt senaste året. Vi konstaterade ganska snabbt att vi drabbats av fyra fots sjukdomen. En ganska vanlig sjukdom tror jag, eller är det bara en längtan, ett ”ha” begär till en lite större båt så blir det mycket bättre. Så om vi går och köper en 32 fots båt är vi botade då ? Knappast ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 2 Augusti , 2013 De flesta frisknar till runt 40 fot. Men det gäller långti från alla. Också tycker jag man kan se en tendens att sjukdommen sprider sig fortare och mer i större städer och även på sydligare breddgrader. hahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 2 Augusti , 2013 Jag är rätt nöjd med storleken på min båt. Segelbåt på 28 fot. Den är hyggligt rymlig, hyggligt snabb. Jag kan hantera den ensam i vattnet. Den går att vårrusta på egen hand. Och, inget fett banklån som tickar när båten ligger vid bryggan om det regnar mycket en sommar eller av annan anledning. Större är besvärligare; både på sjön och i vattnet. Så även om jag faktiskt har råd att byta till större kommer jag inte att göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 2 Augusti , 2013 Bara 4 fot till det blir inte dyrt. Då blir det mycket större,snabbare och med din erfarenhet ingen skillnad från nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 2 Augusti , 2013 Har också drabbats av detta syndrom, gick från Ancas Queen 24 till Nidelv 28 nu i våras :-) Är störtnöjda med båten :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 2 Augusti , 2013 De flesta frisknar till runt 40 fot. Den va bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 2 Augusti , 2013 Hehe ja det där är något som låter bekant, tror dessvärre som många andra att jag också lider av det. Dock har jag ännu lyckats hålla mig från att köpa nytt. MEN 4 fot till hade ju varit fantastisk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 2 Augusti , 2013 När jag såg titeln på tråden tänkte jag på det klassiska. Jo de står ju 26fot men det är i vattenlinjen så överallt och med badrygga är den egentligen 30... Hört den förut ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 3 Augusti , 2013 Min segelbåt är en vindö 30 i mahogny från -64. Den är inte en 30 fotare men det är ingen som vet det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 3 Augusti , 2013 Haha! Jag började med 20, gick till 28fot. Blir lite orolig när jag läser om sjukdomen, vart ska det sluta. Jag har ju börjat känna på senare tid att 31-32 skulle vara den idealiska storleken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Augusti , 2013 Jo det finns många som vet att Vindöbåtarna betecknades efter segelytan. Mitt båtägande under åren har mest sett ut som 16 - 27 - 20 - 32 - 14 - 25 - 28 fot alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 3 Augusti , 2013 15 - 19 - 33 Hmm, nästa båt blir nog stor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 3 Augusti , 2013 19 - 25 - 21 - 35 Kikar på 48-50, Så här är febern av mer varierande storlek ,-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 3 Augusti , 2013 Ligger i gästhamn i Göteborgs skärgård och kan bara konstatera att sjukdomen är fördjupad. Kollar båtar och med paddan i högsta beredskap kollar man priser på blocket :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Augusti , 2013 Själv tillhör jag nog undantagen...är väldigt nöjd med mina 26 fötter, funkar bra med 2 vuxna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 4 Augusti , 2013 Bra sagt. Kör själv samma filo (har dock ett utgångsläge som gör att min 28-fotare duger hur bra som helst). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 5 Augusti , 2013 Har själv varierat från 19-68fot. Numera 45fot båt nr 10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 Augusti , 2013 Jag har bara klättrat 1 fot åt gången de senaste gångerna (25,26,27) och det som jag upplever som största skillnaden på utrymmet är bredden snarare än längden-en otrolig skillnad på innerutrymmet mellan 2,65 och 3 m. Är sugen på en Husky Dane 28 fotare med en bredd på 3,30-bara jag kan få sambon och dottern att inse att den är super-praktisk, trygg och lite egen i designen i stället för som nu bara skitful och långsam. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser