Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
eddievan

Frågor gällande MD21 och läckande spridare

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Intendor XD90 i min segelbåt, motorn finns även som MD21 i Volvo Pentas tidigare motorsortiment.

En utav spridarna uppvisar lite sont runt själva basen och håller man fingrarna där så känner man ett pulserande av luft i området.

Spridarna sitter monterad med två pinnbultar som via en oval bricka pressar nedåt mot topplocket (se den bifogade bilden).

Mina frågor blir som följer:

1. Var är det troliga läckaget, mellan spridare och topp eller genom själva spridaren?

2. Finns det brickor och packningar som man kan byta eller är det direktkontakt mellan topp och spridare?

3. Borde man göra alla spridarna samtidigt (d.v.s. är detta ett vanligt problem så de andra tre kommer att börja läcka snart de också)?

4. Kan man fixa detta med att helt enkelt bara efterdra de två pinnbultarna (jag är väl typen som hellre lättar på saker och ting och reparerar än att man chansar och drar sönder något istället)?

Kommer att kontakta EL&Diesel så småningom men det vore ju trevligt med lite diskussion även här på forumet om detta.

Det vore nice med svar från dig som är lite mer kompetent än genomsnittet gällande dieslar, gissa kan jag också göra  wink

post-24358-1394237595,8486_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till en mycket bättre bild, här ser man till och med den sotiga spridaren.

post-24358-1394237595,8664_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har för mig det ligger en bricka i botten, den ser ut som en inredningsbricka typ.

lite kupad alltså. finns säkert hos el o diesel eller liknande.

dom ingår i sotningssatsen annars. men lite onödigt att köpa hela satsen kanske.

prova att dra överfallen lite, tror iof sig inte det hjälper ialla fall inte på lång sikt.

detta är samma motor som sitter i peugote 504 , 505.

hadde en 2,3 l td en gång     samma motor i grunden,

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer att svar du visst inte ville ha: Nämligen en gissning, om än med lite bakomliggande erfarenhet av samma feltyp:

I min båt sitter en VP MD6 och jag första turen jag gjorde efter köpet uppstod samma fel fast lite tydligare iom att det även tjoffade friskt av avgaser fr spridaren. (Det hördes alltså avgasljud). Jag lättade på oket, tog ur spridaren och bytte kopparbrickorna som tätar mot toppen. Skruvade sedan åt oket och problemet var löst. 20 min jobb inkl efterföljande luftning och 12 spänn i mtrlkostnad var det värt. Kan ju vara värt det för dig med, hjälper det inte har du ju iaf vare sig blivit ruinerad eller lagt ner en helgs jobb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för ditt inlägg.

Min motor är en konverterad Peugeuot 504 motor om 64 hk.

En skillnad torde vara att jag har även en oljekylare monterad baktill.

Med vänlig hälsning, Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen det var ju ett kanonsvar.

Motorn har just det intermittent pysande ljudet som du beskriver.

Bra, då vet jag att det är vanligt med kopparbrickor som tätning mellan topp och spridare, vilket känns logiskt.

Jag sticker till elådiesel och köper fyra men byter på en, man ska inte utmana ödet, byter jag på alla så är det säkert något som går sönder, genom att det inte är en större operation så byter jag dem då det blir nödvändigt 😃

Tack för ditt inlägg.

Med vänlig hälsning, Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja att byta en läckande kopparpackning tog ungefär 1 timma och resultatet vart en tät spridare, så nu lucktar det lavendel i motorrummet igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...