Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
motormanne

vp 2003 extra startknapp

Rekommendera Poster

Hej, har en segelbåt med en VP 2003 där elsystemet mer eller mindre oxiderat ihop. Hade stoora problem på semestern och fick rycka både här o där för att få startmotorn att dra runt motorn...

Har därför tänkt att bygga nytt elsystem från grunden. Det är ju bara 8 tåtar att koppla mellan panel och motor.

Men till en början skulle jag vilja tjyva direkt på startmotorn med en knapp. Vet nämligen inte om solenoiden på startmotorn har gett upp samtidigt.

Tänkte mig att koppla en kabel med startknapp mellan 'röd' och 'rödgul' på bifogad bild och på länken. Men har ingen koll på om startknappar håller för det? Måste jag bygga in ett relä också för att inte elda upp startknappen?

http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/elsyst/motbatt_land.htm

Kan tillägga att generatorn laddar även när strömmen är avslagen pga en felkopplad TWC regulator som ger upp till 16V... angry skall ev uppdateras med ny generator...

post-10020037-1394237595,3582_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Lägg startknappen mellan 30 och 50 på startmotorns selonoid.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yepp, ska prova mellan 30 o 50. har själv kommit fram till att det inte blir problem med knappen, då relät som sitter där nu tål 30 ampere och startknappar tål 30-50 ampere.

Hittade förresten en + kabel kopplad direkt mellan generatorn och startbatteriet... gnistrade bra mellan ringnyckeln och morotblocket när jag skulle lossa den...angry.

Är det vanligt att koppla förbi huvudbrytaren direkt till generatorn från startbatteriet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...