Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Jingo

Mitthytt/ akterhytt- hur är dom?

Rekommendera Poster

Hej!

Kör en vanlig HT-båt nu (Fjord Wing), om man skulle vilja sitta än mer skyddat och med tiden gå över till en mitthyttare finns ju en del alternativ. Jag hittar dock väldigt få artiklar i forumet om det. Skulle vilja nöja mig runt 6 meter, utombordare 80-130 hk.och prisnivå för en kommunalanställd.

Hittar en del båtar såsom: Flipper 630 OC, Finnmaster 6100, Seastar 600, Örnvik 575/566, Ryds 600 AC, TG5900/ 6000, Bella 6xx.

Vad har ni för erfarenheter? är dom vindkänsliga, tröga att få upp i plan, alla väskor blir blöta när man åker i regn för att vattnet rinner längs golvet, varmt och skönt, går inte att stå och köra. Det finns massor av frågor.

Kan ni hjälpa mig med tips?

Hälsn. Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt Dalarö ser man mest TG-båtar. Om det beror på att de är bra eller att de säljs i Vadviken vet jag inte. Marindepån brukar ha flera hyttmodeller i sin visningshall och jag tror att de har några i sjön också för provkörning. Kanske kan du få provköra någon för att få en uppfattning om hur de beter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft öppen båt, dc, ht och nu akterruff. Yamarin 600 bc 90 hk mercury 2t. Otroligt nöjd med båten, både sjöegenskaper och utrymmen. Enkelt att kliva in och ut ur båten, dörrar så man kan gå rätt genom den, full ståhöjd, inget kapell som man måste rackla med, ja det mesta är nog bra.

Vindkänslig? Mycket mindre än jag trodde, man har ju hört att akterruffar är känsliga när det blåser, men det är då inget jag lider av.

Trög att få upp i plan? Inte min i alla fall, den har nästan ingen planingströskel.. Men det beror ju på vad man har för motor.

Varför väskor skulle bli blöta i regn fattar jag inte, man måste väl inte ha dom ute om det regnar? De flesta båtar har ju rätt bra med stuvutrymmen.

Varmt och skönt? Ja det är då betydligt varmare än i ht:n som jag hade tidigare och när det är riktigt varmt kan man öppna dörrarna eller takluckan. Har bara defroster i min så nån riktig värme blir de ju inte på hösten men jag har då inte frusit än i båten.

Går utmärkt att stå och köra, antingen står man i mittgången eller så drar man ut huvet genom takluckan.

Av de båtar du räknat upp skulle jag nog ta Örnvik 575 eller Flipper 530 fast cc i så fall, men det är enbart baserat på utseende. Skulle jag köpa ny kabinbåt i 6metersklassen skulle det bli Yamarin 59 cabin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, Yamarinen finns ju också. Den ska jag ha koll på. Tack för dina synpunkter.

(Det med väskorna kommer från en gubbe med gammal akterhyttare där vattnet rann genom hytten från fördäck till självlänsen som satt längst bak.)

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ja så brukar det vara på enklare akterruffar typ Nordanvind och Fisherman. Men de går inte jämföra med dagens mittkabinbåtar, de är väl mer som en nödruff, ingen ljudisolering mm.

Funderade faktiskt på en ny 09-10 nån gång, gick att göra fina klipp om man hade pengar, fjolårsbåtar och motor typ 150 000 under ordinarie pris.. Kollade då på Flipper 630 cc, Seastar 600, Tg 5900, fick bästa pris på Seastar med en Suzuki men det var Flippern jag var mest sugen på. Det blev aldrig nån ny båt tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, nu blev det en Sandström 620 MC.

Vi får se hur den är.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet!

Har själv sneglat på den under ett par år.Verkar vara en riktigt fin båt till vettigt pris.

Tacksam om du återkommer med dina synpunkter på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser en sån båt ut.

Det uppdaterades en tråd om en Sandström 560 mc 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=377768 alldeles nyss.

Nu är jag ju inte speciellt intreserad av motorbåtar, men - träffade en bekant på St Kornö för ett par sommrar sen. Hade ingen aning om att han hade båt eller var det minsta intreserad därav. Han hade en båt med styrhytt och en skaplig sittbrunn akter om. Skulle jag haft en motorbåt hade jag nog velat ha en liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kommer en bild här

post-30056-1394237703,3171_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har mer och mer insett att det inte är så dumt med styrhytt. Det har jag haft några år på min nuvarande båt. 

Här fanns ju dessutom både en skyddad förlig sittbrunn och en aktre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild på en Sandström 620MC

Ser trevlig ut.

880kg, 75-115 Hk,  (Skulle tro att 115 känns bäst)

post-10019272-1394237703,4296_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Vi ska ha en 115 hk på vår, demobåten är med en 90 hk och är fullt tillräcklig.

Ställde lite frågor och skrovet är det som den gamla Örnvik 610 byggdes på. Hytten var mindre, satt längre bak och den var enbart byggd för inombordare så det blir väl inte riktigt samma beteende sjön. Således har jag kollat lite på omdömmena på den och det verkar ok.

Jag kommer gärna med lite noteringar när jag sjösatt.

Tips, för den som är intresserad finns en testrapport skriven av Lasse Genberg på Vi Båtägare från sommaren 2012. Om ni googlar på Sandström 620 mC och klickar på bilder hittar ni den.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...