Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
Getz99

Hur ofta ska man byta bränslefilter?

Rekommendera Poster

Ja det är säkert att jag har etanolinblandning i den soppa jag har kört på, det eventuella vatten som tagit sig in i tanken samt kondens har säkert löst sig i etanolen och passerat vattenavskiljaren. Inför nästa säsong ska jag prova att bara köra med ren soppa och se om jag får något vatten i koppen, annars får man väl bara se enheten som partickelfilter, det har ju funkat bra i tre år så varför skulle det börja krångla nu? Jag hade inte koll på vilka mackar som har etanol i sin bensin men nu vet jag, problemet är väl att de också börjar blanda i etanol utan att tala om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bra omsättning på sin bensin är det nog ingen större risk o köra med 95. Kör man mer sällan kan det va större idé och åka på 98. Riktigt dumt blir det om man får fasseparation i ångseparatorn (VST). Vatten/etanolblandningen är extremt korrosiv mot aluminiumen i VSTn och aluminiumoxiden ställer sen till STORA problem i EFI-systemet. Det och att bensinen inte är lagringsstabil längre är anledningarna att det är så viktigt att dränera den inför vintern.

Har de inte WR Nr.2 hemma kan de ta hem, artikelnumret är 90790-74046-00.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit noga med att dränera ångseparatorn Varje höst, har bara läst att man ska göra det men inte vetat om varför så tack för att du upplyste mig. Kanske inte är någon stor grej med vattenavskiljaren men det vore kul att se om den funkar, får väl kånka en tank ner till båten nästa år, jag kör upp ca 300 l per år.

En annan grej som inte hör hit men jag läste i en annan tråd om varvtalet på motorn, jag tror du skrev att den som minst skulle varva 5800 rpm annars var det skadligt, min motor varvar Max 5400. Vet du vad detta kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju oxå en Yamarin 64(20), fick för mej du hade en Finnmaster 6600 men det är nog nån annan F150-ägare.. 5400 är lite lågt, kör du fortfarande orginalpropellern, Black Steel 13,75 x 19, ser ut så på din bild i sjöboden..? Ser du haft den sen 2011, har den aldrig varvat mer..? Vad får du för toppfart..?

Med normal last bör man varva minst 57-5800 rpm om man prioriterar bränsleförbrukning, prioriterar man ax och lasttålighet bör man försöka nå 6000 rpm. Lätt lastat brukar en 64 nå närmre 6000 rpm och 42 knop med BS-proppen. I nuläget når du inte ens maxeffekten som kommer vid 5500 rpm. Man bör proppa sej en bit över maxeffekt för att komma ner dit med tung last, att proppa sej under maxeffekt är helt förkastligt då du aldrig kan utnyttja motorns fulla resurser. Har du nån annan propp än orginal så får man nog anse att bytet inte är så lyckat och du bör byta.

Tar vi det tekniska så är en F150 väldigt enkel, en Volvo 740-motor från 80-talet är mer avancerad. F150 kör på ett fåtal insignaler men den har ingen aning om resultatet då den inte har lambdasond eller knacksensor. Den förlitar sej på sina tabeller i ECUn och hoppas på det bästa. Får den inte varva som den ska så blir det lite fel i alltihopa, den termiska belastningen ökar, risken för bränsleutspädning av smörjoljan ökar, risken för spikning ökar osv. Det är absolut ingen katastrof men du tullar lite på motorns säkerhetsmarginaler.

Om du kör orginalproppen så är det troligast att orsaken till ditt varvfall finns i båten, mycket last, skrovlig botten, eller kanske t o m hos dej själv om du inte trimmar rätt. Köra på näsan kan lätt ta några hundra varv. Mindre troligt men möjligt är skev botten. Det kan oxå va så att motorn av nån anledning inte lämnar sin maxeffekt, även om det inte är så troligt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svar. Jag har ingen aning om vad det är för propeller på, antar att det är original, satt på då jag köpte båten för två år sedan. Båten är bottenmålad för den gick sina första år i Östersjön men jag anser inte att den är skrovlig och nu ligger båten i Vänern så det är inga större problem med beväxning. Kanske har jag någon gång kommit upp i 5500 varv men jag skall prova med olika trimvinklar nästa gång jag är ute för att se om jag kan komma upp i högre varvtal. Kör jag Max så når jag ca 39 knop så det fattas 2-3 knop för att komma upp i de maxfarter du talar om, jag brukar ligga på 39 - 4000 rpm och då ligga i ca 26 knop vilket jag tycker är en bra och behaglig fart. Står det någonstans på propellern vad det är för sort? Jag är helt novis på propellrar men har sett att du vekar ha bra koll. Jag skulle tro att det är en original propeller men man vet ju aldrig när man köpt båten begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakta dimensionen står i navet o proppen måste tas loss. Men det brukar även va stämplat pitchen på trumman, du leter efter texten 19-M, den ser du alltså utan att ta loss. Ta sen en bild rakt bakifrån så kan jag se om du har orginalproppen.

 

Va har du för tomgångsvarv med varm motor..? När motorn inte får ihop det med insignaler o tabeller går den i ett slags felsäkert läge. Orsakas oftast av ett givarfel o det är inte alltid den tänder motorlampan. Tomgångsventilen öppnas helt och tändningen sätts fast till 10 grader BTDC, följden blir att tomgången ökar till strax över 1000 rpm från normala 700 o att man tappar toppeffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag ska ta en bild till helgen och lägga upp sånger vi se vad jag har för propp. Tomgången ligger på 700 varv i friläge och ca 600 varv om jag har växel i så det verkar inte som motorn har gått i felsäkert läge vilketbär skönt att veta.

Jag var till återförsäljaren för Hansen Racing idag och frågade om filtret som heter Sierra. De sa att det är mycket möjligt att det är ett racorfilter men hade inga bevis för detta. Sierra var en stor eftermarknadsaktör, speciellt i USA och marknadsför sina produkter med orden lika bra som orginaldelar eller bättre men det är ju bara ord. känns inte helt säkert att prova ett sierra filter med dessa lösa grunder. skulle det visa sig vara bra grejorvså vore det toppen för de får hem grejor på en dag. Det han med säkerhet visste var att vissa av oljorna som såldes under namnet Sierra kom från Mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute till båten idag och kollade propellern. Stod mycket riktigt 19-M stämplat på den, jag tog ett kort, mellan skurarna, rakt bakifrån så du kanske kan se om det är en orginal. Hade tänkt att provköra och försöka se om jag kunde få upp varvtalet lite genom att trimma motorn annorlunda. du skrev att jag kanske körde på nosen och det gör jag nog oftast, har båten i Vänern som har rätt krabb sjö och för att undvika att ligga och studsa på vågorna med en väldigt stötig gång brukar jag trycka ner fören och klyva vågen för att slippa landa på den när det är så tätt mellan vågorna. Vädret var så dåligt idag så jag får prova detta en annan dag.

post-10019517-1394237608,1668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det där är orginalpropellern..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra, då är det utrett, tack för hjälpen hittills. Hoppas det blir en helg med någorlunda väder så jag kan provköra och försöka få upp varvtalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det varit två fina dagar utan blåst och vågor och jag har provat att trimma motorn i olika lägen men jag kommer inte över 5600 rpm oavsett hur jag försöker, kommer upp i 39 knop enligt GPSen så det fattas 3 knop till de 42 som man kan förvänta sig om man lyssnar på andra. Vet inte om detta är ett jätteproblem men varför varvar inte min moror som den ska, propellern verkar ju vara original, kan det vara någon inställning på gasvajern, går den att korta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ju inte ett jätteproblem men det kan ju va roligt o finna orsaken. Hur mycket last hade du i helgen? För att nå 42 knop krävs en ren botten utan beväxtning eller många lager gammal skrovlig bottenfärg. Det krävs oxå ganska lätt last och den last som finns ombord bör va placerad långt akterut. Har aldrig hört talas om nån 64 med skev botten men i vinter kan du ju kolla upp att botten inte är hookad eller saggad, buktar inåt resp utåt.

Sen kan det ju va så att motorn inte ger full effekt av nån anledning. Ett leak-down test och en avläsning av bränsletryck o motordatan via YDS på fullgas med testpropeller bör ge besked om motorn är på topp. Slaget på vajern är i princip fast och det ska nog mycket till innan det ändrar sej i motorn men att ta en titt på synkningen av länksystemet är oxå en bra idé.

Sen är det ju så att den 64a som testats i Körfakta och oxå är av äldre modell är trög jämfört med vad de flesta 64or presterar i praktiken. Min och många andras 64or presterar ju snarare i närheten av de siffron som anges för 65an. Förr fanns här en aktiv medlem som heter PatricS som oxå hade en 6420 och den var oxå trög som han bl a rapporterar i stora 64-tråden äntligen beställd. Tror iofs inte han forskade mer i det sen utan bara konstaterade att det var så.

Om det nu är så att du inte kan finna farten och varvet skulle jag nog fundera på att proppa om. Provade själv en Turbo 1 14,25 x 17 på min. Den har lite mer diameter, cupp och rake men även lite mindre stigning än BS-proppen. Min nådde med den 6100 rpm och strax under 42 knop. En mycket trevlig propp på 64an som faktiskt även går lite snålare än BS i vanliga marschfarter och ger bättre lasttålighet och ax. I mitt fall var det en felleverans för jag skulle haft en 19 och den gav sen strax under 43 knop vid 5800 rpm. I ditt fall tror jag faktiskt en Turbo 1 14,25 x 17 skulle kunna ge dej mer av allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten är ren på båten, går i insjö så det är inga stora problem med beväxning får kolla till hösten om botten är skev men jag tror inte det men jag ska kontrollera det noga när jag får upp henne på land. När jag testkörde var vi två personer i båten en vuxen och ett barn, totalt ca 110 kg och tanken ca 25% full så det borde väl räknas som lättlast, och det gjorde ingen skillnad vart barnet satt i båten samma resultat i ruffen eller längst bak i soffan.

Kanske är det så att 6420 är lite trögare än 64an, är det skillnad på skrovutformningen?

Ska nog försöka få låna en propeller som du tipsar om och prova om det ger någon skillnad, är ju inte fel om man kan öka prestandan och dessutom få lite bättre bränsleekonomi.

Ska kolla länksystemet för säkerhets skull jar ingen YDS så jag får lämna in båten om man ska göra göra ett sådant test.

Som jag skrev så spelar väl inte detta så stor roll men det skulle vara kul att veta orsaken som du skriver.

Får bläddra igenom den stora 64 tråden och se om jag kan hitta något matnyttigt där.

Tack för all hjälp och tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten är ren på båten, går i insjö så det är inga stora problem med beväxning får kolla till hösten om botten är skev men jag tror inte det men jag ska kontrollera det noga när jag får upp henne på land. När jag testkörde var vi två personer i båten en vuxen och ett barn, totalt ca 110 kg och tanken ca 25% full så det borde väl räknas som lättlast, och det gjorde ingen skillnad vart barnet satt i båten samma resultat i ruffen eller längst bak i soffan.

Kanske är det så att 6420 är lite trögare än 64an, är det skillnad på skrovutformningen?

Ska nog försöka få låna en propeller som du tipsar om och prova om det ger någon skillnad, är ju inte fel om man kan öka prestandan och dessutom få lite bättre bränsleekonomi.

Ska kolla länksystemet för säkerhets skull jar ingen YDS så jag får lämna in båten om man ska göra göra ett sådant test.

Som jag skrev så spelar väl inte detta så stor roll men det skulle vara kul att veta orsaken som du skriver.

Får bläddra igenom den stora 64 tråden och se om jag kan hitta något matnyttigt där.

Tack för all hjälp och tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...